تازه هاي نشر و تحقيق - صفحه 208

(وابسته به مؤسسه تحقيقاتى امام رضا ـ ع ـ) بر روى لوح فشرده عرضه گرديد.
ميزان الحكمة, در آثار شيعه با دانشنامه ناتمام «الحياة» (الحياة, محمدرضا و محمد و على الحكيمى, تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامى, 1358ش/ 1399ق, چاپ اوّل, 6ج, وزيرى) و در آثار اهل سنّت با موسوعه «نضرة النعيم» (نضرة النعيم فى مكارم أخلاق الرسول الكريم [موسوعة قِيم الأخلاق الاسلامى], صالح بن عبدالله بن حُميد و آخرون, جدّة: دارالوسيلة, 1418ق/ 1998م, چاپ اوّل, 12ج, رحلى) قابل مقايسه است.

الصلاة فى الكتاب والسنّة با ترجمه فارسى
محمد محمدى رى شهرى
مترجم: عبدالهادى مسعودى
قم: انتشارات دارالحديث, 1378ش
514 صفحه, چاپ اوّل, وزيرى

كتاب حاضر, ترجمه يكى از مجلّدات «موسوعة ميزان الحكمة» است. سعى مؤلّف در اين كتاب, بر آن بوده است كه كليه آيات و احاديث مربوط به نماز را در يك جا گرد آورد. در گردآورى احاديث, نخست به منابع شيعى و مطابقت حديث با اصول و احكام مذهب توجّه شده و سپس از منابع حديثى اهل سنّت استفاده گرديده است. بدين ترتيب, بخش قابل توجّهى از احاديث كتاب, داراى ارجاع مشترك به منابع شيعه و اهل سنّت است و لذا كتاب حاضر, از اين جهت, به كار علاقه مندان به مباحث مقارن, خواهد آمد.
تدوين احاديث در اين كتاب, با مباحث مقدّماتى نماز آغاز مى شود; سپس آداب و احكام نماز از تكبير تا سلام و تعقيبات و… دنبال مى گردد.
عناوين اصلى كتاب, عبارت اند از: حكمت نماز و وجوب آن, نماز در اديان پيشين, فضيلت نماز, برپا داشتن نماز, وقتهاى نماز, فضيلت و پاداش نمازگزار, آداب

صفحه از 217