تازه هاي نشر و تحقيق - صفحه 211

كتاب «المنهج الرجالى» را بايد راهنماى «الموسوعة الرجالية» و كليد استفاده از آن دانست.
مؤلّف در «تمهيد» كتاب, به زندگى علمى آية اللّه بروجردى و فهرست دقيق و جامعى از تأليفات و تقريرات منتشر شده ايشان (تا ربيع الثانى 1416) و ديگر آثار و خدمات آن بزرگوار, پرداخته است.
در «مقدمه» كتاب, بحث مختصرى درباره اهميت دانش رجال در فرهنگ اسلامى و گوناگونى شيوه ها در اين علم و در آثار رجالى شيعه آمده است.
در باب اوّل, مؤلف, عهده دار تبيين مكتب رجالى آية اللّه بروجردى است كه تحت عنوانهاى زير, به طرح روش ها و ديدگاه هاى ايشان مى پردازد: شيوه ها در علم رجال, منابع علم رجال, مبانى راوى شناسى, حجيّت خبر واحد و شرايط آن, تطبيق چند نمونه, و… و در خاتمه, فهرستى از بحثهاى رجالى و سَندى آية اللّه بروجردى را مى آورد كه از خلال آثار فقهى ايشان استخراج شده اند.
باب دوم به بررسى كتاب «الموسوعة الرجالية» و نماياندن روش تحقيق آية اللّه بروجردى در آن كتاب اختصاص دارد و شامل اين مباحث است: تاريخ تأليف موسوعه, هدف از تأليف كتاب, گزارشى از محتويات مجلّدات مختلف كتاب, ابتكارات رجالى آية اللّه بروجردى در اين كتاب, روش تحقيق و سَبك تدوين اثر (چگونگى ترتيب اسانيد و طبقه بندى رُوات), فوايد كتاب براى محقّقان رجال, و…
المنهج الرجالى, داراى دو ضميمه است. نخست, رساله «الأحاديث المقلوبة وجواباتها» از آية اللّه بروجردى كه پيشتر (1374ش) به صورت كتاب و با همين تحقيق, از سوى انتشارات دارالحديث منتشر شده بود. ضميمه ديگر, بحث «حجيّة الشهرة» (تقرير درس اصول فقه آية اللّه بروجردى) است به قلم آية اللّه لطف اللّه صافى گلپايگانى.
كتاب, داراى فهرستهاى فنّى سودمند است.

معجم الأحاديث من
روايات أهل البيت [عربى]
محمد حسين الحسينى الجلالى
شيكاگو: The Open School
1419ق/ 1999م
204 صفحه, چاپ دوم, رقعى

صفحه از 217