در جستجوي «المعتَمد» كَراجكي - صفحه 223

مرحوم محدّث ارموى, اين رساله را از روى همين نسخه تصحيح كرده و با نام «التفضيل» منتشر نموده است.
مسئله مهمْ آن كه در فهرست آثار كراجكى ـ كه قبلاً بدان اشاره شد ـ, نام كتاب, نه با عنوان «التفضيل» ذكر شده و نه با عنوان «المعتمد فى الامامة». رساله اى كه در فهرست آثار كراجكى عنوان شده و با رساله موجود در نسخه ياد شده مطابقت دارد, «الرسالة العلوية» است كه آن را براى شريف ابوطالب تأليف نموده است. در آغاز نسخه موجود, اين رساله به «سيدنا الشريف الجليل نقيب الطالبيين ـ أطال اللّه بقائه و أدام علائه ـ» اهدا شده كه گويا مراد از وى, همان شريف ابوطالب است و از آن, مى توان استنباط نمود كه «الرسالة العلوية» كه در فهرستْ ذكر شده, همين رساله موجود در نسخه است كه محدّث ارموى, با نام «التفضيل» منتشر نموده است.
امّا در اين كه رساله «التفضيل» ـ كه متأخران به كراجكى نسبت داده اند ۱ ـ همين رساله اى باشد كه اخيراً با نام «التفضيل» منتشر شده, جاى تأمّل و ترديد است.
همچنين در مصادر, كتابى به نام «المتعمد فى الامامة», جزو آثار كراجكى ياد نشده است. تنها دليل بر وجود اين رساله, نوشته صفحه اوّل نسخه پيش گفته است كه به خطّ جديد است و هيچ نشانه اى از متن رساله يا گفته هاى كتابشناسان, آن را تأييد نمى كند.
اخيراً نسخه اى از كتابى به نام «ابطال شبه المتأوّلين لنص ولاية أميرالمؤمنين» ۲ به دست نگارنده رسيده است. اين نسخه, در سال 1149ق, استنساخ شده و در بخشى از آن, چنين آمده است:
روى فى كتاب «المعتمد», قال: روى أبوالأسود الدؤلى عن ابن عباس, قال: كنت أماشى عمر بن الخطاب فى بعض سكك المدينة يده فى يدى, اذ قال لى: «يا ابن

1.اوّلين بار در أمل الآمل و پس از آن در رياض العلماء و لؤلؤة البحرين و روضات الجنات و الذريعة, نام اين كتابْ ذكر شده و به كراجكى نسبت داده شده است.

2.اين رساله, به دست فاضل ارجمند محمد كاظم محمودى, تصحيح شده و به يارى خدا به زودى در دفتر ششم ميراث حديث شيعه, منتشر خواهد شد.

صفحه از 224