هزار حديث در يكصد موضوع 01 - صفحه 59

57 ـ غيبت

1

۰.رسول اكرم صلى‌الله‌عليه‌و‌آله:
أَتَدْرونَ مَا الْغيبَةُ؟ قالوا: اَللّه‏ُ وَرَسولُهُ أَعْلَمُ، قالَ: ذِكْرُكَ أَخاكَ بِما يَكْرَهُ قيلَ: أَرَأَيْتَ إِنْ كانَ فى أَخى ما أَقولُ؟ قالَ: إِنْ كانَ فيهِ ما تَقولُ فَقَدِ اغْتَبْتُهُ وَإِنْ لَمْ يَكُنْ فيهِ ما تَقولُ فَقَدْ بَهَتَّهُ؛۱

۰.آيا مى‏دانيد غيبت چيست؟ عرض كردند: خدا و پيامبر او بهتر مى‏دانند. فرمودند: اين كه از برادرت چيزى بگويى كه دوست ندارد. عرض شد: اگر آنچه مى‏گويم در برادرم بود چه؟ فرمودند: اگر آنچه مى‏گويى در او باشد، غيبتش كرده‏اى و اگر آنچه مى‏گويى در او نباشد، به او تهمت زده‏اى.

2

۰.رسول اكرم صلى‌الله‌عليه‌و‌آله:
مَنِ اغْتابَ مُسْلِما أَوْ مُسْلِمَةً لَمْ يَقْبَلِ اللّه‏ُ صَلاتَهُ وَلاصيامَهُ أَرْبَعينَ يَوْما وَلَيْلَةً إِلاّ أَنْ يَغْفِرَ لَهُ صاحِبُهُ؛۲

۰.هر كس از مرد يا زن مسلمانى غيبت كند، خداوند تا چهل شبانه روز نماز و روزه او را نپذيرد مگر اين كه غيبت شونده او را ببخشد.

3

۰.امام صادق عليه‌السلام:
اَلْغيبَةُ أَنْ تَقولَ فى أَخيكَ ما سَتَرَهُ اللّه‏ُ عَلَيْهِ وَأَمَّا الأَْمْرُ الظّاهِرُ فيهِ مِثْلُ الْحِدَّةِ وَالْعَجَلَةِ فَلا؛۳

۰.غيبت آن است كه درباره برادرت چيزى بگويى كه خداوند آن را پوشيده نگه داشته است، اما (گفتن) خصلتهاى آشكارى چون تندخويى و شتابزدگى غيبت نيست.

4

۰.امام صادق عليه‌السلام:
إِذا جاهَرَ الفاسِقُ بِفِسْقِهِ فَلا حُرْمَةَ لَهُ وَلا غيبَةَ؛۴

۰.هرگاه شخص فاسق و گنهكار آشكارا گناه كند، نه حرمتى دارد و نه غيبتى.

5

۰.امام على عليه‌السلام:
اَلسامِعُ لِلْغيبَةِ كَالْمُغْتابِ؛۵

۰.شنونده غيبت، مانند غيبت كننده است.

6

۰.رسول اكرم صلى‌الله‌عليه‌و‌آله:
كَفّارَةُ الاِغْتيابِ أَنْ تَسْتَغْفِرَ لِمَنِ اغْتَبْتَهُ؛۶

۰.كفّاره غيبت اين است كه براى شخصى كه از او غيبت كرده‏اى، آمرزش بطلبى.

7

۰.رسول اكرم صلى‌الله‌عليه‌و‌آله:
إِذا وُقِعَ فِى الرَّجُلِ وَأَنْتَ فى مَلأٍَ، فَكُنْ لِلرَّجُلِ ناصِرا وَلِلْقَوْمِ زاجِرا وَقَمُ عَنْهُمْ؛۷

۰.اگر در ميان جمعى بودى و از كسى غيبت شد، او را يارى كن و آن جمع را از غيبت كردن بازدار و از ميانشان برخيز و برو.

8

۰.رسول اكرم صلى‌الله‌عليه‌و‌آله:
اَلْغيبَةُ اَسْرَعُ فى دينِ الرَّجُلِ المُسْلِمِ مِنَ الآْكِلَةِ فى جَوفِهِ؛۸

۰.غيبت كردن در (نابودى) دين مسلمان مؤثرتر از خوره در درون اوست.

9

۰.امام باقر عليه‌السلام:
مَنِ اغْتيبَ عِنْدَهُ أَخوهُ الْمُؤْمِنُ فَنَصَرَهُ وَأَعانَهُ نَصَرَهُ اللّه‏ُ فِى الدُّنْيا وَالآْخِرَةِ وَمَنِ اغْتيبَ عِنْدَهُ أَخوهُ الْمُؤْمِنُ فَلَمْ يَنْصُرْهُ (وَلَمْ يُعِنْهُ) وَلَمْ يَدْفَعْ عَنْهُ وَهُوَ يَقْدِرُ عَلى نُصْرَتِهِ وَعَوْنِهِ إِلاّخَفَضَهُ اللّه‏ُ فِى الدُّنْيا وَالآْخِرَةِ؛۹

۰.كسى كه در حضور او از برادر مؤمنش غيبت شود و او به ياريش برخيزد، خداوند در دنيا و آخرت او را يارى دهد و كسى كه در حضور او از برادر مؤمنش غيبت شود و او ـ با آن‏كه مى‏تواند ياريش كند ـ به يارى او برنخيزد و از وى دفاع نكند، خداوند او را در دنيا و آخرت پَست گرداند.

10

۰.رسول اكرم صلى‌الله‌عليه‌و‌آله:
يُؤْتى بِأَحَدٍ يَوْمَ القيامَةِ يوقَفُ بَيْنَ يَدَىِ اللّه‏ِ وَيُدْفَعُ إِلَيْهِ كِتابُهُ فَلايَرى حَسَناتِهِ فَيَقولُ: إِلهى، لَيْسَ هذا كِتابى فَإِنّى لاأَرى فيها طاعَتى؟! فَيُقالُ لَهُ: إِنَّ رَبَّكَ لايَضِلُّ وَلايَنْسى ذَهَبَ عَمَلُكَ بِاغْتيابِ النّاسِ ثُمَّ يُؤْتى بِآخَرَ وَيُدْفَعُ إِلَيْهِ كِتابُهُ فَيَرى فيهِ طاعاتٍ كَثيرَةً فَيَقولُ: إِلهى ما هذا كِتابى فَإِنّى ما عَمِلْتُ هذِهِ الطّاعاتِ فَيُقالُ: لأَِنَّ فُلانا اغْتابَكَ فَدُفِعَتْ حَسَناتُهُ إِلَيْكَ؛۱۰

۰.روز قيامت فردى را مى‏آورند و او را در پيشگاه خدا نگه مى‏دارند و كارنامه‏اش را به او مى‏دهند، اما حسنات خود را در آن نمى‏بيند. عرض مى‏كند: الهى! اين كارنامه من نيست! زيرا من در آن طاعات خود را نمى‏بينم! به او گفته مى‏شود: پروردگار تو نه خطا مى‏كند و نه فراموش. عمل تو به سبب غيبت كردن از مردم بر باد رفت. سپس مرد ديگرى را مى‏آورند و كارنامه‏اش را به او مى‏دهند. در آن طاعت بسيارى را مشاهده مى‏كند. عرض مى‏كند: الهى! اين كارنامه من نيست! زيرا من اين طاعات را بجا نياورده‏ام! گفته مى‏شود: فلانى از تو غيبت كرد و من حسنات او را به تو دادم.

1.۱. الترغيب والترهيب۳/۵۱۵/۳۱

2.۲. بحارالأنوار۷۵/۲۵۸/۵۳

3.۳. بحارالأنوار ۷۵/۲۴۶/۷

4.۴. بحارالأنوار۷۵/۲۵۳/۳۲

5.۵. غررالحكم۱/۳۰۷/۱۱۷۱

6.۶. امالى طوسى ص۱۹۲

7.۷. كنزالعمال۳/۵۸۶/۸۰۲۸

8.۸. كافى۲/۳۵۷/۱

9.۹. ثواب الاعمالص۱۴۸

10.۱۰. جامع‏الأخبارص۴۱۲

صفحه از 102