معرفي پايان نامه هاي حديثي - صفحه 166

دلائل النبوةى بيهقى و…ارائه شده است.
در فصل سوم, ديدگاه مفسّران و مورّخان درباره اين افسانه انعكاس يافته است. مؤلف, اين ديدگاه ها را به سه دسته اصلى تقسيم كرده است: 1) پذيرش صحّت اين افسانه, 2) تأويل و توجيه افسانه, 3) انكار و ردّ خبر .
در همين فصل, آرا و اقوال مستشرقانى همچون: رژى بلاشر, مونتگمرى وات, بوهل, و نيز گفتار صاحب نظرانى همچون: ابن حبّان, ابوالفتوح رازى, بيضاوى, شوكانى, آلوسى, عمر فرّوخ و سيد قطب در ردّ اين افسانه, به تفصيلْ ارائه شده است.
نگارنده در پايان, خلاصه اى از رساله خود را آورده است. وسعت دامنه منابع اين رساله و مراجعه به بيش از يكصد كتاب ـ چنان كه خود نگارنده در مقدمه اشاره كرده ـ , از ويژگى هاى اين رساله است.
4.پرتوى از سيماى قرآن در حديث, مرتضى خسروى, كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث, استاد راهنما: كاظم مدير شانه چى, 1369, 124 ص.
اين رساله در پنج فصل فراهم آمده است. در فصل اوّل كه به بيان فضايل قرآن اختصاص يافته, مباحثى همچون: برترى قرآن, حرمت قرآن, فضيلت حاملان قرآن, فضيلت نگاه كردن به قرآن, نگهدارى و گوش فرادادن به آن آمده است.
فصل دوم به مسئله شناخت قرآن از ديدگاه روايات, تفسير, تأويل و دانش هاى بايسته تفسير, پرداخته شده است.
در فصل سوم, درباره تقسيم بندى قرآن به سوره و آيه و كيفيت نزول سوره ها و ترتيب نزول آنها گفتگو شده است.
در فصل چهارم با استناد به دلايلى همچون: حديث ثَقَلين, ارجاع به قرآن براى حلّ مشكلات احاديث, عرضه احاديث به قرآن, و منطبق بودن قرائت ائمه(ع) با

صفحه از 178