پاسخ به بيست پرسش، برگرفته از«بحوث مع أهل السنة و السلفية» - صفحه 163

پاسخ به بيست پرسش برگرفته از «بحوث مع أهل السنة والسلفية»

رضا استادى ۱

از روزى كه مباحث مربوط به امامت و معارف و اعتقادات شيعه ـ كه ريشه در قرآن و تفسير صحيح آن و گفته هاى رسول خدا و ائمه هدى(ع) دارند ـ تدوين شد, طبيعى بود كه اهل سنّت, پرسش هايى را از شيعه داشته باشند, همان طور كه شيعه هم همواره, از اهل سنّت, پرسش هايى داشته است.
اگر طرفين, آداب بحث و گفتگو را ـ كه مهم ترين ركن آن, انصاف در مباحثه و حق پذيرى است ـ رعايت مى كردند, به طور حتم, امروز وضع مسلمانان از نظر اعتقادات, طور ديگرى بود; امّا متأسفانه بايد گفت كه شيعه, در اين بُعد هم (مانند مولايش امير مؤمنان), مظلوم واقع شده و در طول تاريخ هدف تهمت ها, دروغ ها و بى انصافى ها قرار گرفته است.
در عين حال, دانشمندان و رجال علمى و فكرى شيعه, به منظور روشنگرى و راهنمايى گمشدگان, قدم هاى بسيار مؤثّرى برداشته اند و به يكْ يكِ سؤال هاى اهل سنّت, پاسخ قانع كننده داده اند. از باب نمونه, از متأخّران, مى توان به كتاب هاى   ارزنده مرحوم سيد شرف الدين, كتاب وزين الغدير علامه امينى و كتاب عبقات الأنوار ميرحامد حسين و ده ها و صدها كتاب ديگر اشاره كرد و از قدما و مشايخ مكتب تشيّع, كتاب الشافى سيد مرتضى و تلخيص الشافى شيخ طوسى و الفصول المختارة و امثال آنها را مى توان نام برد.
امّا برخى از اهل سنّت و جماعت, روز به روز, دايره و دامنه نسبت هاى ناروا را گسترده تر كرده, به طبل اختلاف و تفرّق, محكم تر كوبيدند. به هر حال علماى شيعه در سنگر پاسخ به سؤالات و دفاع از كتب اهل بيت(ع), هميشه آماده بوده و هستند.
مرحوم آيةالله حاج سيد مهدى روحانى, يكى از اين مدافعان خالص مكتب اهل بيت(ع) بود كه روش شيخ مفيد, سيد مرتضى و شيخ طوسى و نظاير آنان را براى دفاعِ مؤثّر از معارف شيعه مى پسنديد; يعنى به پرسش هايى كه با غرض يا بى غرض در مورد اعتقادات مذهب تشيّع مطرح مى شد, با استناد به عقل, قرآن مجيد, احاديث قطعى الصدور و احاديث موجود در صحاح اهل سنّت و يا كتاب هاى حديثى قديمى و معتبر آنان, پاسخ مى داد. پاسخ هاى ما در اين مقاله, جز يكى دو مورد , برگرفته از كتاب ارزشمند ايشان: بحوث مع أهل السنة والسلفية اند.

1.استاد حوزه علميه قم.

صفحه از 172