پاسخ به بيست پرسش، برگرفته از«بحوث مع أهل السنة و السلفية» - صفحه 171

15. آيا تقيّه كه در شيعه مجاز دانسته شده, يك نوع نفاق و دورنگى نيست؟

پاسخ: جواز تقيّه, ريشه در قرآن مجيد دارد كه مى فرمايد:
لا يتخذ المؤمنون الكافرينَ أولياء مِن دونِ المؤمنين و مَن يَفعل ذلك فليس من الله فى شىء إلاّ أن تتّقوا منهم تُقاة و يحذّركم الله نفسه و إلى الله المصير.۱
من كفر بالله من بعد إيمانه إلاّ من أكره و قلبه مطمئن بالإيمان.۲
و قال رجل مؤمن من آل فرعون يكتم إيمانه….۳

16. چرا شيعيان در اذان و اقامه, «أشهد أنّ علياً ولى الله» را اضافه كرده اند؟

پاسخ: شيعيان, شهادت به ولايت على(ع) را به قصد «جزء اذان و اقامه بودن آن» نمى گويند; چون در رساله هاى عمليه, يادآورى شده است كه جزو اذان و اقامه نيست; امّا از اهل سنّت و خليفه ثانى بايد پرسيد كه به چه مجوّزى «حيّ على خير العمل» را از اذان,حذف و «الصلاة خير من النوم» را به آن افزوده است, با اين كه همه مى دانيم و مى دانند كه خليفه دوم, پيامبر نبود كه حقّ تشريع اين چنينى داشته باشد؟

17. آيا درست است كه مى گويند شيعه, على(ع) را با انبياى الهى مساوى مى داند؟

پاسخ: قولى قوى هست كه على (ع), از همه پيامبران, جز رسول گرامى اسلام, افضل باشد. شيخ مفيد (ره) گفته است: گروهى از شيعيان, به طور قطع, ائمه اهل بيت   را از همه انبيا بجز رسول اسلام, برتر دانسته اند و گروهى, آنان را از پيامبران غيرِ اولو العزم, بالاتر دانسته اند و گروه سوم, پيامبران يا برخى پيامبران را از ائمه افضل دانسته اند. در اين موضوع, بايد ديد كه ادلّه نقلى بر چه دلالت دارد; زيرا براى داورى عقل در اين مورد, راهى نيست و نيز مسئله اجماعى نيست. ۴ البته قول اوّل, قوى و مستند است.

1.آل عمران, آيه ۲۸.

2.نحل, آيه ۱۰۶.

3.غافر, آيه ۲۸.

4.ر.ك: أوائل المقالات, ص ۴۳.

صفحه از 172