پاسخ به بيست پرسش، برگرفته از«بحوث مع أهل السنة و السلفية» - صفحه 172

18. اين كه شيعيان, گوسفند را براى غير ِ خدا ذبح مى كنند, شرك نيست؟

پاسخ: اگر به كتاب هاى فقهى و رساله هاى عمليه علماى شيعه رجوع كنيد, مى بينيد كه ذبح حيوان براى غير خدا تجويز نشده; بلكه يكى از شرايط حلال بودن حيوانى كه ذبح مى شود, بردن نام خدا در هنگام ذبح است.

19. آيا قسم خوردن به غير خدا شرك نيست؟

پاسخ: كتاب هاى فقهى شيعه گواه است كه در محكمه قاضى و براى داورى و قضاوت, سوگند به غير خداى متعال, از نظر شيعه روا نيست; و امّا در مورد اين كه براى تأكيد بر مطلبى قسم به غير خدا خورده شود, چه مانعى دارد؟ آيا هيچ كس احساس مى كند كه اگر ما به جان فرزندمان قسم خورديم, او را شريك خداى بى شريك قرار داده ايم؟! آيا كسى حق دارد به سليقه خود, هرچه را خواست, شرك به حساب آورد و ديگران را بر اساس مبناى غلط خود, مشرك بشمارد؟ بايد گفت: نفرين بر جهل! نفرين بر تعصّب! و صد و هزار نفرين بر قلم هاى مسموم!

20. آيا حديث غدير, متواتر است؟

پاسخ: ابن كثير حنبلى در كتاب البداية و النهاية گويد: «هنگامى كه رسول اكرم از   حج خارج شده بود و به سوى مدينه باز مى گشت, در اثناى راه, روز هجدهم ذى حجّة الحرام, خطبه عظيمى خواند…». ابو جعفر محمد بن جرير طبرى, صاحب تفسير و تاريخ معروف, به اين حديث, اهمّيت داده و طرق روايت آن و نيز الفاظ گوناگون آن را در دو مجلّد, گردآورى نموده است.سپس ابن كثير در كتاب البداية والنهاية, چهل سند يا بيشتر براى «حديث غدير» ياد مى كند و فقط هفت طريق آن را تضعيف مى نمايد و چون رسم ابن كثير بر اين است كه اگر حديث و يا طريق حديثى را ضعيف بداند, يادآورى مى كند, مى فهميم كه آن سى و سه طريق ديگر, از نظر او ضعيف نبوده اند.
غير از طبرى (كه احاديث غدير را در دو مجلّد گردآورى كرده) و ابن كثير (كه چهل يا بيشتر از چهل طريق آن را نقل كرده است), دو نفر ديگر از دانشمندان اهل حديث نيز به اين كار همّت گماشته اند:
1. ابن عقده (م 333 ق) كه يكصدو پنجاه طريق براى حديث غدير, جمع آورى كرده است.
2. ابوبكر جعابى (م 355 ق) كه او نيز يكصد و پنجاه طريق براى حديث غدير, گردآورى نموده است.
پر واضح است كه يكْ دهم اين اسناد, مى تواند تواتر حديث را ثابت كند. و از اين جا مى فهميم كسانى كه اين حديث (با اين شهرت و كثرت سند) را نقل نكرده اند (مانند صاحبان صحاح سته أهل سنّت), در حقيقت, راه و روش يهود را پيموده اند كه خداى متعال درباره آنان فرموده است:
و إنّ فريقاً منهم ليكتمون الحقّ و هُم يعلمون.۱
اما آفتاب, براى هميشه در پس ابر نمى ماند!
در پايان از خداى غفّار براى روح استاد و محقّق ارجمند, مرحوم آيةالله روحانى, طلب رحمت و مغفرت مى نمايم.

1.بقره, آيه ۱۴۶.

صفحه از 172