رساله نجفيه ملا خليل قزويني - صفحه 156

و تزلزل در عقايد اكثر منسوبان اسلام شد.

كلام سائل

وامّا حديث كه در غررالحكم از امام المتقين و يعسوب الدين اميرالمؤمنين ـ على النبيّ و عليه ألف تحية و سلام ـ منقول است كه: «سُئِلَ أمير المؤمنين و امام المتّقين ـ صلوات اللّه و سلامه عليه ـ عن العالم العلويّ فقال صورُ عارية عن الموادّ , عالية عن القوّة والاستعداد, تحلّى لها فاُشرقت و طالعها فتلألأت و ألقى على هويّتها مثاله فأظهر عَنها أفعاله و خلق الإنسان ذا نفس ناطقة, إن ذكاها بالعلم و العمل فقد شابهت جواهر أوائل عللها, فإذا اعتدل مزاجها و فارقت الأضداد فقد شارك بها السبع الشداد». صدق ولى اللّه ـ عليه سلام اللّه و تحياته ـ. بنابراين حديث, اگر نفس ناطقه را مركب اسطقسات مى دانيد, باز دلالت مى كند بر كلام شما به واسطه آن كه مزاج, كيفيت متوسطه حاصله از فعل و انفعال كيفيات متضاده است. پس مى بايد كه جسم باشد و اما اگر جسم بسيط لطيف مى دانيد, اين حديث, موافق قول آن جماعتى است كه مى گويند نفس ناطقه مجرّد است و به توسط مزاج, فائض مى شود و هر چند مزاجْ قريب به توسّط است, نفس عالى فائض مى شود و اوايل اين حديث, دلالت به اين مى كند كه غير اللّه تعالى مجرّدى مى باشد, همچنان كه فلاسفه مى گويند و شما چند جا مى فرماييد در همين شرح كه مجرّد غير از خداى تعالى نمى باشد. تأويل اين حديث را متوقعيم. ديگر, آخر اين حديث: «فقد شارك بها السبع الشدّاد» اگر مرادْ هفت آسمان است, اين چه معنى دارد؟ إن شاءاللّه العزيز خواهيد نوشت و اگر غير اينهاست, آن را هم خواهيد نوشت. اميد هست كه اول تا آخر اين حديث را متوجّه شويد ـ إن شاء اللّه العزيز ـ .

پاسخ مُجيب

«مزاج» در حديث اميرالمؤمنين ـ عليه

صفحه از 161