دانش نامه امام علي (ع) در قرآن، حديث و تاريخ - صفحه 151

بر اين اساس, بيان هاى سودمند و گاه حجيم كتاب, در جايگاه خود و مرتبط با فصل ها و متون اصلى قرار گرفته اند تا خواننده به تحليلى جامع, همه سويه و مستند برسد. بيشتر اين بيان ها, همچون بسيارى از فصل هاى كتاب, درباره نيازهاى روز و در مقام پاسخگويى به بسيارى از شبهه ها و پرسش هاى جامعه كنونى مسلمانان نوشته شده است, همچون: «بينش سياسى امام», «اصلاحات علوى», «روانكاوى خوارج» و نيز «روزگار تنهايى و محنت امام» و «نحوه برخورد ايشان با مخالفان».
از ديگر افزوده هاى مهم كتاب مى توان به وجود نُه نقشه در كتابْ اشاره نمود كه زواياى جغرافيايى حوادث را روشن مى كنند و خواننده را با تاريخ مصوّر, آشنا مى سازند. نقشه هاى 1و 2, موقعيت جغرافيايى غدير خم و طريق حجّة الوداع, نقشه 3, قلمرو سياسى حكومت امام على(ع) و نقشه هاى 4, 5 و6, پيكارهاى سه گانه حضرت و خطّ سير دو سپاه امام و معاويه, نقشه 7, غارت هاى سپاه معاويه در مناطق گوناگون عراق و عربستان, و نقشه هاى 8 و 9, محل دقيق مراكز حكومتى كارگزاران خلافت علوى را مى نمايانند.

بخش اول: اُسرة الإمام على(ع)

در بخش اوّل, از نياكان آن حضرتْ سخن گفته شده است و از: محيط رشد و زندگانى خصوصى مولا, شخصيت پدر و مادر آن حضرت, نام ها, كنيه ها, لقب ها, سيرت و صورت, ازدواج, زنان و فرزندان على(ع).

بخش دوم: الإمام على(ع) مع النبيّ(ص)

اين بخش, نشان مى دهد كه مولا دوش به دوش رسول اكرم از آغازين روزهاى بعثت تا هنگام رحلت, براى حاكميت اسلام در جامعه با تمام توان كوشيد و در تمام صحنه ها با رسول اللّه(ص) همراه شد و در تمام دشوارى ها براى رفع بن بست ها پيشتاز بود. اين فصل,نشان مى دهد كه على(ع) در دفاع از دين, گسترش اسلام, حراست از پيامبر و نگهبانى از آيين نوپاى الهى, استوار بود و نستوه, و از هيچ

صفحه از 156