دانش نامه امام علي (ع) در قرآن، حديث و تاريخ - صفحه 154

بخش, نشان مى دهد كه در اين روزگار, ديگر از آن رويكرد گسترده آغازين, خبرى نبود. مردم از حضور در جبهه ها تن مى زدند و فراخوانى هايِ امام را پاسخ نمى گفتند. گلايه هاى مكرّر امام از مردمان, نشانگر گران جانى, دنيا زدگى و سستى مردمان آن روزگار است.

بخش هشتم: استشهاد الإمام على(ع)

گزارش چگونگى جريان ترور اميرالمؤمنين, سخنان آموزنده و هدايتگرانه امام از هنگام ترور تا لحظه شهادت, موضع سرسخت ترين دشمن امام و سخنان او به هنگام شنيدن خبر شهادت امام(ع), جريان تجهيز و تدفين امام, اختفايِ قبر امام(ع) و بالأخره اشاره اى به زيارت حضرت و بركات زيارت مرقد مطهر و مضجع منوّر ايشان, از جمله محتويات اين بخش است.

بخش نهم: الآراء حول شخصية الإمام(ع)

در اين بخش, خواننده, شخصيت مولا را از منظر: قرآن, پيامبر(ص), خودِ امام, زهراى اطهر(س), اهل بيت(ع), اصحاب پيامبر, همسران پيامبر و شمارى از برجسته ترين چهره هاى علمى, فرهنگى, سياسى و نيز شاعران, اديبان, و سخنوران و حتى دشمنانش مى نگرد.

بخش دهم: خصائص الإمام على(ع)

اين فصل, خصايل و خصايص زيباى امام على(ع) را در آينه آيات و گزارش هاى تاريخى, در پيش چشم شيفتگان شناخت مولا و تشنگان حق و حقيقتْ قرار مى دهد. ويژگى هاى اعتقادى, اخلاقى, عملى و برجستگى هاى عبادى, سياسى و اجتماعى, و آنچه مربوط به جهاد و جنگ حضرت است, هر يك در فصل هاى جداگانه و به گونه مبسوط آمده اند.همه اين ويژگى ها به احاديث و متون اصيل تاريخى مستندند و هيچ يك جنبه ادعايى و تحليلى ندارند.

صفحه از 156