دانش نامه امام علي (ع) در قرآن، حديث و تاريخ - صفحه 156

بخش چهاردهم: حبّ الإمام على(ع)

بخش چهاردهم, به مهرورزى به آن امام پرداخته است. در اين بخش, در كنار تأكيد بر محبّت و بركات آن, مشخّصه هاى دوستداران حقيقى مورد بحث قرار گرفته و فصل ويژه اى هم براى تحذير از غُلو در محبّت امام, گشوده شده است.

بخش پانزدهم: بُغض الإمام على(ع)

در اين بخش, از دشمنى و كينه ورزى با حضرت, بحث شده است و افزون بر اين, عوامل دشمنى با حضرت و زيان هاى اين دشمنى, چهره برخى از بزرگ ترين دشمنان آن حضرت, افشاى ناكامى آنان در پنهان داشتن نور درخشنده على(ع), و… گزارش و بررسى شده است.

بخش شانزدهم: أصحاب الإمام على(ع) و عُمّاله

با اين بخش, كتاب, پايان مى پذيرد. خواننده پس از مطالعه پانزده بخش از كتاب و دستيابى به آگاهى هاى گسترده اى در ابعاد مختلف حيات سرشار از آموزه هاى بيدارى آفرين و انسان ساز, در اين بخش, با شرح حال و چگونگى شخصيتِ شمارى از اصحاب و كارگزاران مولا(ع) به اجمال, آشنا مى شود.
در اين بخش, خواننده از يك سو به آگاهى هاى ارجمندى درباره پرورش يافتگان مكتب على(ع) دست مى يابد و از سوى ديگر, با وقايع حكومت علوى و كمبود نيروهاى كارآمد، درد آشنا و فرمانبُردار، آشنا مى شود و بدين سان تا حدودى راز و رمز پاره اى از نارسايى ها در حكومت علوى را درمى يابد.
اين بخش از موسوعه نيز بسى خواندنى است. موضع امام(ع) در برابر اصحاب و كارگزاران, تأمل كردنى و درس گرفتنى است. كتاب, با بخش شانزدهم پايان مى يابد و بدين سان خواننده با انبوهى از آگاهى ها, تحليل ها و گزارش ها درباره مولا على(ع) آشنا مى شود.

صفحه از 156