معرفي كتاب «مكاتيب الرسول (ص)» - صفحه 191

منابع «الوثائق»

در اين بخش مى توان از نسخه هاى خطّى مختلف كتاب فتوح الشام ازدى و مخطوطات كتاب هاى سِيَر و مغازى, مانند سيرة ابن هشام و المغازى واقدى و همچنين كتاب الطبقات ابن سعد, تاريخ اليعقوبى, تاريخ الطبرى و مروج الذهب مسعودى نام برد. البته از بين اين كتاب ها مى توان ادّعا كرد كه كتاب الطبقات ابن سعد, بيشترين نامه ها را از پيامبر اكرم در خود, جاى داده كه از منابع مهم نزد اهل سنّت و مورد عنايت علماى شيعه است.

محتواى نامه هاى موجود در «الوثائق»

در اين كتاب, علاوه بر نامه هاى پيامبر اكرم به زمامداران و حكّام مناطق مختلف, نامه هاى دوران حكومت خلفاى سه گانه نيز گنجانده شده و در ويرايش نخست, در مورد امام على(ع), فقط به ذكر عهدنامه حَكَميّت صفّين و يك نامه مختصر از ايشان اكتفا نموده است. البته در چاپ هاى ديگر كتاب, نامه هاى ديگرى از مكاتبات آن حضرت به دست مؤلف رسيده كه به كتاب خويش افزوده است.
  مورّخان وجود حدود 330 نامه از رسول خدا را با ذكر آمار كلّى نقل كرده اند; ولى نامه هاى به دست آمده از ايشان, فقط صد و پنجاه عدد است كه احتمالاً رقم مذكور قبلى, جمع اين نامه ها با نامه هاى خلفاى سه گانه باشد كه اشتباهاً با عنوان نامه هاى پيامبر اكرم از آنها ياد شده است.

صفحه از 199