زندگي نامه ميرزا علي احمدي ميانجي (ره) - صفحه 143

تدريس

آيةالله احمدى ميانجى (ره) حدود شصت سال در حوزه علميّه قم حضور داشت و در اين سال ها در كنار تحصيل, به تدريس فقه, اصول و اخلاق پرداخت و در نشر علوم اهل بيت(ع) سعى بليغ نمود. ايشان در تربيت شاگردان خويش از مهارت كم نظيرى برخوردار بود, چنانكه تدريس ايشان در سطوح عالى( بويژه مكاسب شيخ انصارى), بسيار شيرين و دلنشين بود. درس هاى اخلاق ايشان در مدارس علميّه و محافل فرهنگى و دانشگاهى و مسجد ايشان در خيابان اِرم قم, بسيار شورانگيز بود و بسا كه حضّار در جلسات ايشان منقلب شده, اشك مى ريختند. موضوع هايى كه براى تدريس انتخاب مى كرد, بسيار جالب بود, از جمله: شرح خطبه همّام, شرح دعاى مكارم الأخلاق و شرح دعاى ابوحمزه ثمالى.

تحقيق و تأليف

آيةالله ميانجى در كنار تدريس درس هاى حوزوى, به تحقيق و تأليف نيز دست يازيد. اكثر تأليفات ايشان ابتكارى بود و جاى آنها در ميان كتاب هاى شيعه   خالى بود. از جمله اين آثار:
كتاب ارزنده مكاتيب الرسول(ص) كه ايشان در مقدمه آن آورده است:«اين كتاب, حاصل عمر من است». اين كتاب, در بهار 1377ش, با اصلاحات و تجديد نظر, در چهار جلد, توسط مؤسسه فرهنگى دارالحديث, تجديد چاپ شده است.
مواقف الشيعة كه شامل مناظرات و بحث هاى علماى برجسته شيعه با علماى اهل سنّت است و توسط انتشارات اسلامى, وابسته به جامعه مدرّسين حوزه علميه قم به زيور طبع, آراسته شده است.
1 . مالكيت خصوصى در اسلام در دو جلد;
2 .السجود على الأرض;
3 . التبرّك;
4 . الأسير فى الإسلام;
5 .مكاتيب الأئمه (الإمام الرضا ـ ع ـ );
6 . تحقيق كتاب معادن الحكمةى علم الهدى از ديگر آثار آيةالله احمدى ميانجى است.
از آن مرحوم, علاوه بر اين كتب, مقالاتى نيز در نشريات مختلف كشور به چاپ رسيده است.

صفحه از 145