سير نگارشهاي اهل سنّت در حوزه مصطلح الحديث(1) - صفحه 123

غريب، مدلّسين، علل الحديث، شاذ، مذاكرة الحديث، تصحيف، الكنى للصحابة و التابعين، بلدان رواة الحديث، رواية الاقران، عرض و اجازه و....
روش حاكم نيشابورى در اين كتاب، نقل روايات متعدد است كه سند آن نهايتاً به صحابه، تابعان و بزرگان مى رسد و با عبارت «قال ابو عبد اللّه» نظر خود را نيز بيان مى كند.
وى قواعد مصطلح الحديث را در قالب روايات آورده است كه خواننده بايد خودش قاعده را درك كند. مثلاً درباره عالى و نازل چنين مى نويسد :
و لعّل قائلاً يقول: النزول ضد العلو، فقد عرف ضدّه و ليس كذلك. فإنّ للنزول مراتب لايعرفها إلاّ أهل الصنعة، فمنها ماتؤدى الضرورة إلى سماعها نازلة و منها ما يحتاج طالب العلم إلى معرفة و تبحّر فيه، فلايكتب النازل و هو موجود بإسناد أعلى منه.
آن گاه، اقسام نازل را شرح مى دهد. وى ابتدا مثال هايى ذكر مى كند و سپس به شرح و تحليل آنها مى پردازد.
در قرن پنجم، كتاب هاى زير در موضوع مصطلح الحديث تأليف شد.
3. تقييد العلم، ابوبكر احمد بن على بن ثابت، الخطيب البغدادى (392 - 463 ق)، تحقيق و تعليق : يوسف العش، دار احياء السنة النبوية، چاپ دوم، 1974م.
موضوع كتاب، رواية الحديث و فنون كتابت و روايت حديث است و ذكر روايات و قراين مربوط به كتابت حديث در دوران صحابه، تابعان و مكتوبات به جاى مانده و منقول از آنان، نهى و اذن رسول خدا (ص) در مورد كتابت حديث.
بخش هاى مختلف كتاب به قرار زير است :
القسم الأول. الآثار و الأخبار الواردة عن كراهة كتابة العلم،
القسم الثانى. باب وصف العلة فى كراهة كتابة الحديت،

صفحه از 128