تازه ترين موسوعه حديثی شيعه - صفحه 136

وى، از اين بزرگواران، از رهگذر اجازاتشان از مشايخشان و از طرق روايتى كه دارند، روايت مى نمايد - رحمهم اللّه و أجزل مثوبتهم - .
اين كار مؤلف، و آوردن مشيخه در پايان كتاب - كه بيشترينه موسوعه نگاران حديث به آن بى توجه بوده اند - ، افزون بر آنكه عنايت ويژه وى را به حديث و علوم و شئون آن مى رساند، نشانگر ذوقى ممتاز است و نمودار رعايت جميع جوانبى كه مى بايد در چنين كار مهم و گسترده اى مراعات گردد.
در فرجام، از آنجا كه ما پيوند مستقيمى با مؤلف و اين كار او داشته ايم و از نزديك بر خصوصيات هر يك وقوف يافته ايم، مى بايد تلقى خاص خود را از اين كار و مؤلف آن بازگو كنيم و خاطرنشان نماييم؛ كه اين كار - نسبت به ديگر موسوعه هاى حديثى معاصرى كه بر رسيده ايم - ، از جهاتى چند، متفاوت است:
اولاً، مؤلّف آن از عالمان بنامى است كه عمرى را در فراگيرى دانشهاى دينى مصروف داشته، تا به پايگاهى بلند دست يافته است كه كوشايان و خداوندگاران توانشهاى ممتاز ، از دست او ، خواهان آن هستند. وى افزون بر مجد ريشه دارى كه از پدران خويش به ميراث برده، ۱ و خوى و آرامشى كه خداوند به او ارزانى داشته، و شكيبايى و

1.نويسنده محترم اين نوشتار، در حقيقت، با به كاربردن واژه «مجد» در نوشتار خود، به نكته اى جنبى هم گوشه چشم داشته است، و آن درآميختگى اين واژه با القاب شمارى از عالمان نامدار خاندان مؤلف است: علامه شيخ محمدرضا نجفى مسجد شاهى، مكنّا به «أبوالمجد» (صاحب وقاية الأذهان) ، فرزند او: آيت اللّه مجد العلماء (ملقب به «مجدالدين» كه در كودكى «أمجد الدين» خوانده شده (صاحب اليواقيت الحسان في تفسير سورة الرحمن) و فرزند او - كه والد مؤلّف موسوعه است - آيت اللّه شيخ مهدى نجفى، ملقب به مجد الإسلام، رضوان اللّه عليهم أجمعين. پدر مرحوم أبوالمجد، آيت اللّه شيخ محمد حسين نجفى اصفهانى(ره) نيز تفسير ناتمام، ولى مطبوع و مهمى دارد كه حفيد او (مرحوم مجد الاسلام)، آن را «مجد البيان فى تفسير القرآن» ناميده است. راست گفته اند كه: ماجِد جَدَّ في اكتساب المعالى وَرِثَ المَجدَ مِنْ أبيه و جدّه بارى (از براى شرح حال اين جمع، ر.ك: قبيله عالمان دين، شيخ هادى النجفى، انتشارات عسكريه، چ ۱، ۱۳۸۱ ش)(مترجم).

صفحه از 133