نگاهي به صحيح بخاري - صفحه 84

كتاب صحيح البخارى

اين كتاب، نخستين كتاب حديثى فراگير اهل سنت بوده و معتبرترين مأخذ حديث نزد عالمان سنى مذهب شناخته شده است. مجموعه روايى بخارى در نُه جزء سامان گرفته است.
احاديث به طور موضوعى در باب هاى زير جاى داده شده است: «بدء الوحى»، «الأيمان»، «العلم»، «الوضوء»، «الغسل»، «الحيض» و «الصلوة»، و در بخش هاى دوم، سوم و چهارم كتاب، ابواب فقهى گنجانده شده است. بخارى در بخش پنجم، به مناقب و مغازى پرداخته و بخش ششم را به تفسير آيات قرآن، و بخش هفتم را به پاره اى از ابواب فقهى، مانند نكاح و طلاق، اختصاص داده است. او در بخش هشتم، رواياتى را در زمينه ادعيه و برخى مسائل فقهى، و در واپسين بخش كتاب خويش، «منامات»، «فتن»، «أخبار آحاد» و «إعتصام به كتاب و سنت» و «توحيد» را، به عنوان حُسن ختام آن، آورده است.

شمار احاديث كتاب

عالمان اهل سنت در شمارش احاديث كتاب بخارى، اختلاف نظر دارند. ابن حجر در هدى السارى، از ابن صلاح نقل كرده است كه مجموع حديثهاى تكرارى و غير تكرارى آن به 7275 حديث مى رسد. ۱ كتاب تك جلدى صحيح البخارى - كه در رياض چاپ شده، 7563 حديث را نشان مى دهد، ۲ و از طرفى، رضوان محمّد رضوان در اثرى موسوم به فهارس البخارى ، به نقل از ابن حجر، شمار احاديث آن را به 9082 مى رساند. ۳ بايد دانست كه تكرارى بودن نيمى از احاديث كتاب بخارى، مجموعه احاديث غير تكرارى را

1.همان، ص ۴۶۵.

2.صحيح البخارى، رياض: چاپ بيت الأفكار الدوليه للطبع و النشر.

3.فهارس البخارى، چاپ مصر، ص ۲.

صفحه از 97