معرفی كتاب الشريعه - صفحه 153

در جلد نخست كتاب، يك باب (ص 149- 153) به شهادت امام على(ع) اختصاص دارد و هفت روايت در آنجا ذكر شده است.
در اين هفت روايت، بياناتى از خود امام على(ع) نقل شده است؛ نظير سخن معروف آن حضرت در برابر جمله «لا حكم الاّ للّه» خوارج كه حضرت فرمود: كلمه حقى است كه از آن اراده باطل شده است.
در اين باب از پيامبر(ص) هم رواياتى نقل شده است كه حضرت در آنها ويژگيهاى خوارج را بيان فرموده است.
در جلد سوم، بخشى هم (ص 192 - 272) مربوط به امام على(ع) است.
عناوين ابواب اين بخش چنين است:
1 . باب ذكر جامع مناقب على بن ابى طالب - رضى اللّه عنه - 2 . باب ذكر محبّة اللّه عزوجل و رسوله لعلى بن ابى طالب 3 . باب ذكر منزلة على - رضى الله عنه - عند رسول اللّه(ص) بمنزلة هارون من موسى 4 . باب ذكر قول النبى(ص) من كنت مولاه فعلى مولاه و من كنت وليه فعلى وليه 5 . باب ذكر دعاء النبى(ص) لمن والى على بن ابى طالب و تولاه و دعائه به على من عاداه 6. باب ذكر عهد النبى(ص) إلى على - رضى الله عنه - انه لا يحبه الاّ مؤمن و لا يبغضه الاّ منافق 7.باب ذكر من اعطى على بن ابى طالب من العلم و الحكمة 8 . باب ذكر دعاء النبى(ص) لعلى - رضى الله عنه - بالعافية من البلاء مع المغفرة 9 . باب امر النبى(ص) لعلى - رضى الله عنه - بقتل الخوارج و ان الله عزوجل اكرمه بقتالهم 10 . باب ذكر مقتل امير المؤمنين على بن ابى طالب - رضى الله عنه - و ما اعد الله الكريم لقاتله من الشقاء في الدنيا و الاخرة 11 . باب ذكر ما فعل بقاتل على بن ابى طالب - كرم الله وجهه - .
در همين بخش، صفحات 273 تا 290 نيز به حضرت زهرا(ع) اختصاص دارد. ابواب مربوط به حضرت زهرا اين چنين است:
1 . فضائل فاطمه - رضى الله عنها - 2. با ب ذكر قول النبى(ص) أنّ فاطمة -رضى الله عنها - سيدة نساء العالمين 3.باب ذكر اكرام النبى(ص) لفاطمة -رضى الله عنها - و عظم قدرها عنده

صفحه از 152