كتابهای حديثی منتشر شده از زيديه(1) - صفحه 158

حيات خود ادامه داده است، اكنون نيز پيروان قابل توجهى دارد كه اغلب قريب به اتفاق آنان در كشور يمن و جنوب شبه جزيره عربستان زندگى مى كنند. على رغم اينكه شيعيان زيدى داراى ميراثى كهن به شمار مى آيند، و در علوم مختلف اثرگذار بوده اند و از طرف ديگر، اشتراكات بسيار زيادى با ديگر مذاهب اسلامى و به ويژه اماميه دارند، به جرأت مى توان گفت كه مسلمانان و حتى شيعيان شناخت درست و كافى از آنان ندارند. اين دورى و بى اطلاعى در مورد وضعيت كنونى آنان و انديشه هاى زيديه در دوران معاصر دو چندان است. ۱
يكى از حوزه هايى كه به صورتى ويژه اشتراكات اماميه و زيديه در آن بسيار است و هم براى ما مجهول و ناشناخته مانده است، حوزه حديث و علومِ حديثِ مى باشد. بدون ترديد زيديه در حديث، ميراثى گرانبها دارند؛ چرا كه از طرفى به منبع جوشان علوم اهل بيت متصل بوده اند و از طرف ديگر به دليل نزديك بودن به اهل سنت (حداقل در برخى مقاطع)، به ميراث حديثى آنان نيز نظر داشته اند. از همين رو، حديثِ زيديه قابل توجه و مراجعه دقيق است و از رهگذر آن مى توان به مطالعه تطبيقى حديث (به ويژه بخش مشترك اماميه و زيديه آن)، پرداخت و روشنى تازه اى بر مجهولات افكند. برخى از اين اشتراكات عبارت اند از:
1. احاديث نبوى بسيارى كه از طرق زيديه نقل شده است و مى تواند براى ما راهگشا باشد.
2. احاديثى از ائمه اطهار (اثناعشر) كه زيديه آن را روايت كرده اند.
3. احاديث بسيارى كه زيديه در خصوصِ فضايل و مناقبِ اهل بيت روايت كرده اند،

1.برخى اشتراكات زيديه و اماميه و همچنين تاريخ مختصرِ اين مذهب، در مقاله اى از همين قلم با نام آشنايى با زيديه و يمن، منعكس است. بخشى از اين نوشتار در مجله هفت آسمان، فصلنامه تخصصى مركز مطالعات اديان و مذاهب قم، سال سوم، شماره ۱۱، پاييز ۱۳۸۰ ش، با عنوان آشنايى با زيديه، به چاپ رسيده است.

صفحه از 185