كتابهای حديثی منتشر شده از زيديه(1) - صفحه 169

بود. او عالمى فقيه بود، به تقوا و عبادت شهرت داشت و شاگردان بسيارى تربيت كرد. وى آثار ارزشمندى از خود به يادگار گذاشته است كه تاكنون علاوه بر دُرَر الأحاديث، كتاب التبيان فى الناسخ و المنسوخ او نيز به كوشش محققِ معاصرِ زيديه، دكتر مرتضى بن زيد محطورى (ت 1373 ق)، منتشر شده است. همچنين بايد از كتاب ديگر او الأربعين فى فضائل أميرالمؤمنين نام برد كه تاكنون به چاپ نرسيده است. ۱
كتاب دُرَر الأحاديث النبويّة از جمله كتب معتبر حديثِ زيديه است كه در مدارس علوم دينى آنان تدريس مى شود و دربرگيرنده اغلب احاديثى است كه امام هادى يحيى بن حسين در كتاب الأحكام آنها را ذكر كرده است، كتاب دُرَر داراى بيست باب است كه عناوين آنها عبارت است از: زهد، محاسن اخلاق، فضيلت پيامبر و اهل بيت و شيعيان، فضيلت جمعه، طهارت، نماز، زكات، روزه، حج، مرگ و جنائز، ازدواج، طلاق، جهاد، تجارت، پرهيز از ميگسارى و منكرات، ذبائح، خوردنيها و آداب آن، قضاوت، وصيت و سيَر. در خاتمه نيز شرح حال امام هادى يحيى بن حسين فضايل او، دانشش، وفات و قبرش به قلم قاضى ابونجم آمده و در نهايت دو روايت ديگر از امام هادى يحيى بن حسين را در فضيلت زيارت اهل بيت اضافه كرده است كه در مجموع تعداد روايات اين كتاب را به عدد 395 مى رساند.
دُرَر الاحاديث النبويّة كه پيش از اين چند بار به كوشش يحيى عبدالكريم فضيل (1332-1412 ق)، در بيروت و صنعا به چاپ رسيده بود، در سال جارى (2002م/1422 ق) با تحقيقى جديد در 182 صفحه، به كوشش عبدالله بن حمود عزّى، تجديد چاپ شده است. اين چاپ با مقدمه ناشر كتاب، مؤسسه فرهنگى امام زيد بن على(ع)، آغاز مى شود. مقدمه ديگر آن، از محقق كتاب است كه در آن مطالب سودمندى در باره حديث زيديه، شرح حالِ گردآورنده و سند كتاب به وى، ارائه كرده است. همچنين مقدمه ديگرى از امام متوكل على الله اسماعيل بن قاسم (1019-1087ق) و مقدمه چهارمى از گردآورنده كتاب، قاضى ابونجم، به آن افزوده شده است.

1.طبقات الزيدية الكبرى، ج ۱، ص ۶۱۰؛ أعلام المؤلفين، ص ۶۱۵.

صفحه از 185