كتابهای حديثی منتشر شده از زيديه(1) - صفحه 170

علاوه بر آنچه در كتاب دُرَر آمده، آثار حديثى ديگرى نيز از امام هادى يحيى بن حسين در ضمن ديگر كتابهاى او يافت مى شود. از آن جمله احاديثى است كه در دو كتاب المنتخب و الفنون آمده كه در تأليفات محمد بن سليمان به آنها اشاره خواهيم كرد. همچنين در دو كتاب المجموعة الفاخرة و مجموع رسائل الامام الهادى الى الحق القويم نيز مباحث حديثى بسيارى مطرح شده است. در اين دو مجموعه كتابى به چشم مى خورد به نام تفسير معانى السنة ۱ كه موضوعى مرتبط با حديث دارد و در رد كسانى نوشته شده كه سنت را بدون ارتباط با وحى، صرفاً اقوال پيامبر دانسته اند.

5. مناقب الامام أميرالمؤمنين(ع) يا مناقب محمد بن سليمان الكوفى

كتاب مناقب تأليف قاضى ابوجعفر محمد بن سليمان كوفى است كه عالمى مجاهد بوده و از وى با عناوينِ حافظ و محدّث ياد شده است. او در نيمه دوم قرن سوم در حدود سال 255 قمرى در كوفه به دنيا آمد. سپس در آن شهر از محضر بزرگانى همچون محمد بن منصور مرادى كسب علم و دانش كرد. در زمانى كه امام هادى يحيى بن حسين دولت خود را در يمن بنيان مى نهاد، او نيز به يمن رفت و مورد احترام امام هادى قرار گرفت و سپس از سوى او متولى منصب قضاوت شد و تا پايان عمر امام هادى همچون وزير او بود. پس از امام هادى و در زمان حاكميت و امامت دو فرزندش ناصر و مرتضى نيز محمد بن سليمان همچنان عهده دار منصب قضاوت بود. وى سرانجام در سال 322 ق، درگذشت. ۲
كتاب مناقب در برگيرنده بيش از سه هزار حديث مسند در فضايل امام على(ع) است كه متأسفانه از تبويب منظمى برخوردار نيست. اكثر رجال اين احاديث را رجال صحاح

1.المجموعة الفاخرة، به كوشش على احمد محمد رازحى، دار الحكمة اليمانية، صنعا، چاپ اول، ۱۴۲۰ق/۲۰۰۰م، ص ۵۵-۵۷۰؛ مجموع رسائل الامام الهادى الى الحق القويم، به كوشش عبدالله بن محمد شاذلى، مؤسسة الامام زيد بن على الثقافية، عَمّان، چاپ اول، ۱۴۲۱ق/۲۰۰۱م، ص ۴۶۵-۴۸۲.

2.علاوه بر مقدمه هاى محققانِ المناقب و المنتخب و الفنون، ر.ك: طبقات الزيدية الكبرى، ج ۲، ص ۹۷۱ و لوامع الأنوار، ج ۲، ص ۳۲۰.

صفحه از 185