كتابهای حديثی منتشر شده از زيديه(1) - صفحه 171

شش گانه اهل سنت تشكيل مى دهند. تنها چاپ اين كتاب در سال 1412 ق/1992م، به كوشش جناب آقاى محمدباقر محمودى، در سه جلد و در 1435 صفحه، به وسيله «مجمع احياء الثقافة الاسلامية» منتشر شده است. جلد اول در 557 صفحه و جلد دوم در 617 صفحه به متن كتاب، و جلد سوم در 260 صفحه به فهرستها اختصاص يافته است. اكنون محقق محترم در صدد تجديد چاپ اين كتاب در تحقيق و ترتيبى جديد است كه به زودى در دو جلد منتشر خواهد شد.
همچنين از ديگر آثار منتشر شده محمد بن سليمان، مجموعه سؤالات فقهى او از امام هادى يحيى بن حسين و جواب آنهاست كه در قالب دو كتاب المنتخب و الفنون گردآورى شده است و اين هر دو در يك مجلد، به كوشش محمد يحيى سالم عزّان به چاپ رسيده است.

6. الأمالى الصغرى

اين كتاب تأليف امام مؤيد بالله احمد بن حسين هارونى ديلمى است. مؤيد بالله هارونى و برادرش أبوطالب ناطق بالحق هارونى، از برجسته ترين امامان زيديه محسوب مى شوند كه در ايران مى زيسته اند. وى در سال 333 ق، در شهر آمل در خاندانى علوى و اصيل ديده به جان گشود. او از محضر عالمان زمان خود از جمله دايى خود، ابوعباس احمد بن ابراهيم حسنى (كه جامعِ علم دو امامِ صاحب مكتب در زيديه؛ يعنى ناصر اطروش و هادى يحيى بن حسين، محسوب مى شود) و قاضى عبدالجبار معتزلى (325-415 ق) بهره ها برد و به شهرهاى مختلفى همچون رى، اصفهان و بغداد سفر كرد. يك بار در سال 380ق، پرچم مبارزه و قيام برافراشت، ولى با شكست روبه رو شد و به كمك صاحب بن عباد (326-385 ق) از معركه نجات يافت. ولى براى بار ديگر دعوت خود و قيام و مبارزه را پيگيرى نمود و در نتيجه مردم ديلمان و گيلان و ديگر مناطق اطراف به او پيوستند. از جمله آورده اند كه قاضى عبدالجبار معتزلى و صاحب بن عباد نيز با او بيعت كردند. امام المؤيد بالله در ادامه و در طول حياتش درگير مبارزات بود تا اينكه در سال 411 ق،

صفحه از 185