كتابهای حديثی منتشر شده از زيديه(1) - صفحه 172

چشم از جهان فروبست. ۱
كتاب أمالى الصغرى در برگيرنده 26 حديث نبوى است كه گويا مؤلف در صدد ادامه و تكميل آن بوده، ولى بر حسب شرايط پيش آمده موفق به انجام آن نشده است. اين احاديث به موضوعاتى همچون معجزات نبوى، فضايل اهل بيت، نمازهاى استحبابى، فضيلت سوره هاى قرآن، آداب وضو و... مى پردازد.
اين كتاب كه پيش تر و در سال 1355 ق، به اهتمام قاضى عبدالواسع بن يحيى واسعى (1295-1379 ق)، در صنعا منتشر شده بود، در سال 1414 ق/1993 م، به كوشش محقق و شخصيتِ معاصر زيديه، عبدالسلام عباس وجيه (ت 1376 ق)، و به وسيله دار التراث الاسلامى در شهر صعده يمن در 292 صفحه منتشر شده است. در اين تحقيق، علاوه بر مقدمه اى مفصل (حدود هفتاد صفحه)، توضيح تأليف و مؤلف، پاورقيهاى سودمند، و استخراجِ احاديث كتاب از منابع ديگر و بررسى سندى آنها، محقق در ملحقى مستقل و ارزشمند (حدود 140 صفحه) كه آن را معجم الرواة فى أمالى المؤيد بالله ناميده است، همه راويان واقع در سند احاديثِ اين كتاب و مشايخ سند خود تا مؤلف را كه به 89 تن بالغ مى شوند، ترجمه نموده است. سى صفحه پايانى اين چاپ نيز به فهرستهاى آن اختصاص يافته است.
از امام مؤيد بالله هارونى آثار بسيارى به جا مانده كه تاكنون به جز أمالى كتابهاى التجريد و شرح التجريد (از مهم ترين كتابها در فقه زيديه)، سياسة المريدين (در زهد)، النُبوّات (در اثبات نبوت پيامبرص) و التبصرة (در توحيد و عدل) نيز به چاپ رسيده است. ۲

1.براى اطلاع بيشتر از شرح حال امام مؤيد بالله، علاوه بر مقدمه عبدالسلام عباس وجيه بر اين كتاب، مقدمه عبدالله اسماعيل هاشم محققِ سياسة المريدين و مقدمه عبدالله بن حمود عزّى محققِ التجريد، و عبدالكريم جدبان محققِ التبصرة، ر.ك: الحدائق الوردية، ص ۱۲۲-۱۶۴؛ التحف شرح الزلف، ص ۲۱۱ و بخشى از جلد چهارم روضة الأخبار، تأليف يوسف بن محمد حجورى، چاپ شده در أخبار أئمة الزيدية.

2.در ديگر كتابهاى مويد بالله به ويژه شرح التجريد، روايات بسيارى نقل شده است. به همين جهت در برخى منابع اين كتاب نيز از مصادر حديث زيديه شمرده شده است.

صفحه از 185