كتابهای حديثی منتشر شده از زيديه(1) - صفحه 174

على(ع) آن فضايل را با مزيتى ويژه دارا مى باشد. مقصد دوم به فضايلى پرداخته كه در ديگر صحابه به صورت پراكنده و تك تك يافت مى شود و على(ع) همه آن فضايل را يكجا دارد. مقصد سوم در خصوص فضايلى است كه منحصراً در على(ع) يافت مى شود و ديگر صحابه از آن بهره مند نيستند. اين بخش اخير، اكثر حجم كتاب را به خود اختصاص داده و بيشترين فضايلى كه بستى ذكر مى كند از نوع سوم است كه در 25 باب آن را تنظيم كرده است.
كتاب المراتب براى اولين بار در سال گذشته به كوشش محمدرضا انصارى قمى در دفتر ششم، ص 105 - 236 مجموعه ميراث حديث شيعه كه به كوشش آقايان مهدى مهريزى و على صدرايى خويى و به وسيله مركز تحقيقات دار الحديث در شهر قم منتشر مى شود، در سال 1380 ش/2002 م، به چاپ رسيده است.
همچنين از ابوالقاسم بستى آثار ديگرى نيز به يادگار مانده كه علاوه بر المعتمد فى الامامة كه تاكنون به چاپ نرسيده است، بايد از البحث عن ادلة التكفير و التفسيق نام برد كه جناب آقاى حسن انصارى قمى، آن را در دست تحقيق دارند.

8. تيسير المطالب فى أمالى أبى طالب

اين كتاب تأليف امام ابوطالب ناطق بالحق يحيى بن حسين هارونى، ديگر امام ايرانى زيديه و برادر امام مؤيد بالله است. وى در سال 340 ق، در منطقه ديلمان چشم به جهان گشود و در همين سرزمين و در محضر ابوعباس احمد بن ابراهيم حسنى (م 353 ق)، دانشهاى زيديه به ويژه تعاليم دو امام صاحب مكتب در زيديه، يعنى ناصر اطروش و هادى يحيى بن حسين، را فراگرفت و در راه كسب علم به شهرهاى مختلفى همچون بغداد و گرگان سفر كرد.
ابوطالب يحيى بن حسين پس از وفات برادرش امام مؤيد بالله در سال 411 ق، زعامت سياسى و امامت خود را مطرح و دعوت به خود كرد و مردم به همراه عالمان و شخصيتهاى منطقه، به دعوت او لبيك گفتند. او به مدت دوازده سال بر اين مسند قرار

صفحه از 185