كتابهای حديثی منتشر شده از زيديه(1) - صفحه 175

داشت تا اينكه در سال 422 ق، و در 84 سالگى وفات يافت و در گرگان به خاك سپرده شد. ۱
تيسير المطالب، نامى است كه تنظيم كننده أمالى أبى طالب، قاضى جعفر بن احمد بن عبدالسلام بهلولى سناعى (م 573 ق) بر آن گذاشته است. اين كتاب از مهم ترين مجموعه هاى حديثِ زيديه است كه 845 حديث مسند از پيامبر اسلام(ص) و امام على(ع) و برخى ديگر اهل بيت را در خود جاى داده است. احاديث اين كتاب كه به وسيله قاضى جعفر بن احمد تنظيم و در 64 باب مرتب شده است، به موضوعاتى اعتقادى، فقهى و اخلاقى مى پردازد. برخى از اين موضوعات عبارت است از: معجزات پيامبر و سيره آن حضرت، فضايل پنج تن آل عبا، فضيلت علم و علما، فضيلت و آداب عبادتهايى همچون نماز و روزه و صدقه و حج و جهاد و امر به معروف و نهى از منكر، آداب، پرهيز از رذايل و... . اين كتاب كه تاريخ تأليف آن به قرن سوم باز مى گردد مورد توجه خاص زيديه قرار داشته و دارد و بسيارى از كتابهاى حديثى زيديه، همچون مسند شمس الأخبار از آن وام گرفته اند.
كتاب أمالى أبى طالب يا تيسير المطالب كه پيش از اين بارها به كوشش يحيى عبدالكريم فضيل (م 1412 ق)، در بيروت و صنعا به چاپ رسيده بود، در سال جارى (2002 م/1422 ق)، به كوشش محقق معاصر زيديه، عبدالله بن حمود عزّى، در 748 صفحه به وسيله مؤسسه فرهنگى امام زيد بن على(ع) تجديد چاپ و منتشر شده است. اين چاپ با مقدمه ناشر آغاز مى شود و پس از آن محقق در مقدمه كتاب به مطالبى سودمند در باره حديث زيديه، شرح حالى از قاضى جعفر بن احمد بن عبدالسلام (تدوين كننده و گردآورنده كتاب)، شرح حالى از امام ابوطالب هارونى و تأليفات او، مشايخ امام

1.براى اطلاع بيشتر از شرح حال امام ابوطالب ناطق بالحق، علاوه بر مقدمه عبدالله بن حمود عزّى بر اين كتاب، مقدمه ابراهيم بن مجدالدين مؤيدى و هادى بن حسن حمزى محققانِ الإفادة، مقدمه هاى محمد يحيى سالم عزّان محققِ الإفادة، التحرير و شرح البالغ المدرك، ر.ك: الحدائق الوردية، ص ۱۶۵ - ۱۸۶ و التحف شرح الزلف، ص ۲۱۲ - ۲۱۵.

صفحه از 185