معرفی پايان نامه های حديثی(2) - صفحه 181

ضميمه اوّل، جدول مقايسه اى اسما و صفات را نشان مى دهد. و ديدگاه عده اى از انديشمندان را به همراه آيات مورد استشهاد آنان بيان مى كند.
ضميمه دوم، اسامى و صفات قرآن را به تفكيك خاص و يا مشترك بودن يا غير آن - به عنوان نتيجه حاصل از پايان نامه - به تصوير كشيده است.
ضميمه سوم، گوياى نمودار ستونى از واژگانى است كه به منزله اسامى و صفات قرآن شناخته شده است. ترتيب كلمات در اين نمودار، بر اساس ترتيب نزولى سور قرآن است كه اين الفاظ در آنها به عنوان نام و يا صفت قرآن به كار رفته است.

5 - بررسى مفهوم ذكر از ديدگاه وحى، منصوره تربتى مقدم محمدآباد، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث، دانشكده تربيت مدرس دانشكده علوم انسانى، استاد راهنما: دكتر محمدعلى لسانى فشاركى، 1373، 204 ص.

هدف محقق از اين پايان نامه بازشناسى دقيق ذكر، ابعاد و آثار و مراتب آن است، تا بتوان ذاكران حقيقى را شناخت و به ويژه طرز تلقى مسلمانان را از ذكر و ذاكران در عصر حاضر تصحيح و اصلاح نمود. براى اين منظور، محقق با توزيع پانصد پرسشنامه در ميان فرهنگيان شيعه و سنى شهرستان تربت جام، به پاسخهاى گويا و نمودارهاى روشنى از مسئله رسيده كه در فصل ششم آنها را تجزيه و تحليل كرده است.
اين پايان نامه در يك مقدمه و شش فصل ترتيب يافته است. نويسنده در مقدمه نخست طرح كلى بحث را پيش آورده و يكى از مقاصد و مطالب صحيفه الهيه را دعوت به ذكر دانسته است. سپس فرضياتى را كه درباره ذكر به ذهن خطور مى كند بيان نموده و بعد از آن، اهداف و زمان تحقيق را بيان كرده در ادامه نيز مفاهيم و واژگان ذكر را توضيح داده است.
فصل اول از دو بخش تشكيل شده است: بخش اول به تعريف لغوى و اصطلاحى ذكر و بررسى ريشه اى كلمه ذكر و بيان معناى اصطلاحى آن مى پردازد. بخش دوم نيز آراى انديشمندان اسلامى را درباره ذكر و حقيقت آن بازگو مى كند و ديدگاههاى مفسران را برمى رسد.
فصل دوم در چهار بخش تنظيم شده است. نويسنده در بخش نخست به عوامل و

صفحه از 199