معرفی پايان نامه های حديثی(2) - صفحه 182

انگيزه هاى ياد خدا، در بخش دوم به موانع ياد خدا، در بخش سوم به اوقات ذكر خدا و سپس در بخش چهارم به آداب ذكر از ديدگاه امام خمينى(ره) پرداخته است.
نويسنده در فصل سوم، تحت عنوان «ذكر خدا روح و فلسفه همه عبادات»، سه عبادت را مطرح نموده و در بخشهاى جداگانه آيات مربوط را بررسى كرده است. عنوان هر بخش چنين است:
بخش اول: نتيجه نماز، ياد خداست. بخش دوم: روح و فلسفه حج، ذكر الله است. بخش سوم: حليت ذبح در گرو ذكر اسم الله است.
فصل چهارم به حقيقت ذكر و ذاكران، مربوط مى شود. اين فصل نيز داراى چهار بخش است. بخش اول به مراتب ذكر و ذاكران، ذكر لفظى، ذكر معنوى و ذكر قلبى مى پردازد مقامات و درجات ذاكران را بيان مى كند. بخش دوم، ويژگيهاى ذاكران را برمى رسد و به بررسى پنج آيه و در مجموع ده ويژگى ذاكران مى پردازد.
بخش سوم: حقيقت و فضيلت ياد خدا و مجموعه آيات و رواياتى را كه به نحوى بيانگر فضيلت ياد خدا هستند بررسى مى كند و موضوع را در دو قسمت آيات و روايات به صورت جداگانه مطرح مى سازد.
فصل پنجم درباره آثار ذكر در زندگى انسان است. اين فصل نيز دو بخش دارد كه نويسنده در آنها با استناد به آيات قرآن، آثار و بركات ذكر خدا و عواقب و آفات غفلت از ياد خدا را بررسى كرده است.
فصل ششم، نگاهى به برداشت مسلمانان عصر حاضر از ذكر و ذاكران است. اين فصل از پايان نامه با استفاده از پرسشنامه و انجام مصاحبه و بررسى و تحليل پرسشنامه ها تدوين شده و با استفاده از نمودار، نتايج به دست آمده را منعكس نموده است.

6 - پژوهشى پيرامون دنيا از ديدگاه قرآن و روايات، سيد محمد طالقانى اصفهانى، كارشناسى ارشد رشته الهيات و معارف اسلامى، دانشگاه آزاد اسلامى واحد تهران، استاد راهنما: حجت الاسلام سيد محمدباقر حجتى، 1370، 129 ص.

صفحه از 199