معرفی پايان نامه های حديثی(2) - صفحه 192

در پايان نيز به شرح آثار ذكر از ديدگاه حضرت على(ع) و نتايج آن مى پردازد.
فصل دوم اين پايان نامه درباره ذاكرين و جايگاه آنان در ديدگاه قرآن كريم و ائمه معصومين(ع) است. نويسنده به تناسب، زمينه هاى نفسانى ذاكرين، مصاديق ذاكرين، فرق بين ذاكرين واقعى و منافقان، ويژگيهاى ذاكران و مؤمنان حقيقى و بالأخره ذاكرين از ديدگاه حضرت على(ع) را بررسى مى كند و به بحث درباره علت وجوب پيوستن به ذاكرين مى پردازد.
فصل سوم درباره موانع ذكر است. نويسنده در اين فصل موانع ذكر از جمله هوس، حب مال، حب فرزند، حب حكومت و مسائلى از اين قبيل را پژوهش مى كند. ديگر از موانع ذكر غفلت است. نگارنده به تناسب، ابتدا معناى لغوى غفلت و سپس ويژگيها و موارد غفلت و پى آمدها و كيفر غافلان را يادآور مى شود و علل اين غفلت را نيز در چند عرصه، از جمله آرزو و آمال طولانى و شيطانى برمى شمارد.

13 - راهها و شيوه هاى مبارزه با تهاجم فرهنگى از ديدگاه قرآن و حديث، حبيب الله رسولى، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث، دانشكده علوم انسانى دانشگاه تربيت مدرس، استاد راهنما: دكتر محمدعلى لسانى فشاركى، 1375، 149 ص.

در اين پايان نامه، ابتدا نگارنده به بيان موضوع تهاجم فرهنگى در قرآن مجيد و احاديث پيامبر اكرم (ص) و ائمه معصومين(ع) پرداخته است و به همين منظور، تحقيقى موضوعى را در قرآن كريم انجام داده و دو تعبير كليدى «صدّ عن سبيل الله» و «اضلال عن سبيل الله» را كه نمايانگر موضوع تهاجم فرهنگى است، در آيات و سياقهاى قرآنى و نيز روايات و احاديث اسلامى، بررسى و تحليل كرده است.
بخش اول پايان نامه به تعريف و تاريخچه هجوم فرهنگى به جوامع دينى و اسلامى، بررسى روشها و شيوه هاى تهاجم فرهنگى و اهداف شناخته شده تهاجم فرهنگى اختصاص يافته است.

صفحه از 199