معرفی پايان نامه های حديثی(2) - صفحه 194

كردن اوقات فراغت جوانان، ورزش، بهره گيرى از ابزارهاى سمعى و بصرى و انتشاراتى به نحو صحيح، اردوهاى مختلف سياحتى، زيارتى، آموزشى، كسب فضايل اخلاقى و معنوى، ارتقاى فرهنگ جامعه، تربيت نسلى انقلابى و مؤمن، حاكم نمودن ارزشهاى اسلامى در جامعه، هوشيارى و بيدارى در برابر توطئه هاى دشمن و شخصيت قائل بودن براى نوجوانان و جوانان است.

14 - شفاعت در قرآن و احاديث معصومين عليهم السلام، نهلا غروى نائينى، كارشناسى ارشد الهيات و معارف اسلامى، دانشكده الهيات و معارف اسلامى دانشگاه تهران، استاد راهنما: آيت الله حاج شيخ ابوالقاسم خزعلى، 1368، 172 ص.

شفاعت از اهم مسائلى است كه طى قرون متوالى دستخوش تطورات و انحرافات فراوان گشته است. در نهايت امر نيز فِرق مختلف اسلامى، همه به نوعى آن را پذيرفته اند، اما هر يك عقايد ديگرى را نادرست دانسته و آنان را كافر و مشرك شمرده اند.
اين پايان نامه با بررسى و تحقيق در مسئله شفاعت به كمك آيات و احاديث معصومين(ع)، لكه هاى ابهام و اتهام را از دامن اين حقيقت اسلامى زدوده و سيماى زيبا و راهگشاى آن را به پويندگان راه حق نشان داده است.
در اين مجموعه ابتدا معانى لغوى و اصطلاحى شفاعت، سپس نظر آيات قرآنى و روايات رسيده از معصومين(ع) و گفتار بزرگان دين بيان شده و بحث با بررسى مختصرى از عقايد مختلف درباره شفاعت به پايان رسيده است.
نويسنده در آغاز شفاعت را داراى انواعى دانسته و برخى از آنها را نادرست و غيرموجود در دستگاه الهى و ساخته دست دساسين برشمرده است. به تقسيمى ديگر، شفاعت به دو قسم تكوينى و تشريعى شده و براى هر دو قسم مثالهايى از آيات و روايات آمده است.
در بخش ديگر از پايان نامه، آيات شفاعت به دو قسم آيات نفى و آيات اثباتى تقسيم

صفحه از 199