معرفی پايان نامه های حديثی(2) - صفحه 195

شده است. در نظر نويسنده آيات نفى آياتى است كه شفاعت را فقط به اذن خدا مى داند و بيشتر اين آيات در باب تعرض به يهود و ادعاهاى آنان آمده است.
آيات اثبات نيز بر دو قسم است: يك قسم در مورد اثبات اصل شفاعت است و قسم دوم درباره اختصاص شفاعت به خدا. شأن شفاعت، شفاعت اوليا و اذن الهى از ديگر مباحث اين بخش است.
نويسنده در ادامه به شرايط شفاعت و شفيع مى پردازد. در آيات و روايات، شفيع بايد داراى شرايطى چون اطاعت از خدا، ايمان به رسول او و عمل صالح باشد.
بخش ديگر اين مجموعه درباره حدود شفاعت و كسانى است كه مورد شفاعت واقع نمى شوند. نويسنده مى كوشد به اين پرسش پاسخ دهد كه آيا شفاعت فقط در دنياست و يا در برزخ و قيامت نيز موضوعيت دارد. وى همچنين آثار تربيتى شفاعت را بررسى مى كند. در بخش ديگر، نگارنده شفاعت از ديدگاه ساير ملل، اديان و مذاهب را بررسى نموده و به رواج قسمى از شفاعت مردود در بين اين اديان و مذاهب اشاره كرده است.
نويسنده در قسمت پايانى اين مجموعه به بيان ادعاى منكرين شفاعت پرداخته و ضمن ايراد ادعاى بعضى از رهبران وهابيت و رد استدلالات آنان به تحقيق خود پايان داده است.

15 - فقر و غنا در قرآن و حديث، محمدكاظم شاكر، كارشناسى ارشد الهيات و معارف اسلامى، دانشكده الهيات و معارف اسلامى دانشگاه تهران، استاد راهنما: دكتر سيد جعفر سامى الدبونى، 1370 ، 251 ص.

مطالب اين پايان نامه در يك مقدمه و سه فصل آورده شده است. نگارنده در مقدمه اهميت مال و ثروت و درجه اعتبار آن را از نظر اسلام و اقتصاد اسلامى بررسى نموده و با بهره گيرى از آيات قرآن كريم، شيوه مواجهه اسلام با مال و ثروت را بيان كرده و در ذيل آيات به سخن معصومان(ع) نيز تمسك جسته و در ادامه به ريشه يابى علت فقر فقرا پرداخته است.
فصل اول اين رساله درباره اصول و كليات روش استنباط قرآن و حديث درباره

صفحه از 199