معرفی پايان نامه های حديثی(2) - صفحه 196

پديده هاى اجتماعى به ويژه فقر و غناست. نويسنده معتقد است در نظام توحيدى چنان عدل و قسط و توازن نمايان است كه گويى خداوند همه عالم و آدم و تكوين و تشريع و دنيا و آخرت و آسمان و زمين را تنها با خميرمايه عدل و قسط و ميزان سرشته است.
فصل دوم پايان نامه درباره فقر و غنا در قرآن كريم است. نويسنده بر آن است كه نحوه مطرح شدن فقر و غنا در آيات قرآن كريم و موضع قرآنى در اين باره را بررسى كند. وى قبل از ورود به اين بحث، ابتدا معناى لغوى فقر را در كتب لغت تتبع كرده و سپس موارد استعمال آن را در آيات قرآن متذكر شده و در ادامه نيز درباره ريشه لغوى غنا و كاربرد آن در آيات بحث نموده و وجه تمايز فقر و غناى ممدوح از غير ممدوح را توضيح داده است.
نويسنده مى كوشد تبيين كند كه صرف جمع شدن مال در جايى، دليل مدح و ذم آن شمرده نمى شود و تكاثر در اموال هنگامى مذموم است كه از چارچوب قوانين الهى بيرون باشد.
فصل سوم رساله، مربوط به فقر و غنا در روايات است. در اين بخش تعدادى از روايات منقول در كتب حديث شيعه و سنى درباره فقر و غنا و فقير و غنى، همراه با اندكى بحث و نظر پيرامون آنها، آمده است. نويسنده اين احاديث را به دو دسته تقسيم مى كند: دسته اى كه فقر را مذموم شمرده و آثار سؤ فقر را بيان كرده اند ؛ و دسته اى كه فقر را خزانه اى از خزائن الهى و رحمتى از جانب پروردگار مى دانند و آن را عامل سعادت شمرده اند.
نويسنده پس از آن، نظر علما و فقها را در باب جمع بندى اين روايات عنوان كرده و تعارض آنها را به اين شيوه برطرف ساخته است.

16 - فلاح و فوز در قرآن و حديث، على اكبر شايسته نژاد، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث، دانشكده علوم انسانى دانشگاه تربيت مدرس، استاد راهنما: دكتر احمد بهشتى، 1372، 244 ص .

نگارنده در اين مجموعه براى بررسى موضوع، نخست آيات و روايات مربوط را

صفحه از 199