كنكاشى درباره حضرت عبدالعظيم(ع) و درك محضر حضرت رضا(ع) - صفحه 176

اين حديث دلالت مى كند بر اينكه حضرت عبدالعظيم در زمان امام هادى(ع) از دنيا رفته، لذا حضرتش امر به زيارت او مى كند، سپس علاوه بر اينكه قول مبنى بر حيات عبدالعظيم در زمان عسكرى(ع) را ردمى كند، نسبت دادن زيارت عبدالعظيم را به امام رضا(ع) بى معنا مى داند ومى گويد:
فعدّ الشيخ(ره) اياه من أصحاب أبى محمد الحسن العسكرى(ع) لا معنى له، كما لا معنى لما حكى عن ثانى الشهيدين، من نقله عن بعض النسابين نسبة إلى الرضا(ع) التنصيص على زيارته.
آنگاه عبارت شهيد ثانى را در تعليقه اش بر الخلاصه نقل كرده و مى گويد:
وهو اشتباه غريب ضرورة أن عبدالعظيم لم يكن متوفياً فى زمان الرضا(ع)، حتى ينص على زيارته.
عبدالعظيم در زمان امام رضا(ع) از اين دنيا نرفته بود تا حضرت بر زيارتش تصريح كند.
سپس علامه مامقانى التفات جالبى درباره منشأ اين اشتباه فرموده و مى گويد:
گمانم آن است كه روايت تنصيص ابوالحسن(ع) بر زيارت عبدالعظيم بوده، و مراد راوى از ابوالحسن، ابوالحسن ثالث بوده -كه امام هادى(ع) است و شهيد ثانى گمان كرده مراد از ابوالحسن، امام رضا(ع) است، و ابوالحسن را تبديل به رضا كرده است ۱ .
مرحوم آية اللّه خوئى نيز مى گويد ۲ :
إنّ جلالة مقام عبدالعظيم(ع) وايمانه و ورعه غنيّة عن التشبّث فى اثباتها بالروايات الضعاف مثل ما روى عن بعض النسابين عن الرضا(ع) قال: «من زار قبره وجبت له الجنة»، مع أن المتحصّل من كلمات أصحابنا أن عبدالعظيم

1.همان، ج ۲، ص ۱۵۷: وظنى أن الراوى روى تنصيص أبى الحسن(ع) على زيارته مريداً بأبى الحسن(ع) الثالث وهو الهادى (ع)، فاشتبه الشهيد الثانى وزعمه الرضا(ع) فأبدله به، فتدبّر جيداً.

2.معجم رجال الحديث، ج ۱۰، ص ۵۴.

صفحه از 177