كنكاشى درباره حضرت عبدالعظيم(ع) و درك محضر حضرت رضا(ع) - صفحه 178

و استبعاد و استيحاشى ندارد اخبار آن بزرگوار به امر مستقبل و تشويق اهل رى بر زيارت حضرت عبدالعظيم ؛ از آنكه امام(ع) به عقيده شيعه اثناعشريه به ما كان و ما يكون و ما هو كائن عالم است و آنچه الى يوم القيامه از كتم عدم به فضاى شهود و بروز مى رسد و احاديث صحيحه كتاب «اصول كافى» شهادت بر صدق مقصود و مراد البته دلالت دارد. ۱
با توجه به آنچه از علامه مامقانى نقل شد و خود كجورى نيز بدان معترف است، حضرت عبدالعظيم(ع) حضور حضرت رضا(ع) را درك نكرده است. بنابراين، اين امر بايد حالت « اخبار به غيب » داشته باشد، و ائمه معصومين(ع) بنايشان در حالات عادى، اخبار به غيب نبوده است و فقط در مواردى كه مى خواسته اند اتمام حجّت نمايند يا اعجازى نشان دهند، اخبار به مغيّبات مى نموده اند.
در اينجا وجهى ظاهر -كه حضرت به جهت آن، اين تشويق را نموده باشد وجود ندارد، خصوصاً با توجه به اينكه امامان بعدى مى توانسته اند ترغيب به زيارت حضرت عبدالعظيم را بيان كنند.
علاوه بر اينكه لسان خبر « من زار قبره وجبت له الجنة » لسان اخبار به ماضى است نه اخبار به مستقبل.
اگر اشكال شود كه در مورد حضرت معصومه(س) نيز رواياتى مشابه داريم و ممكن است در مورد حضرت عبدالعظيم نيز به همان گونه باشد، مى گوييم اِخبار در مورد حضرت معصومه به لفظ آينده است، يعنى در خبر «سَتُدْفَنُ» آمده كه صريح است در اينكه در آينده دفن خواهد شد...
به عنوان نتيجه بايد گفت كه هر چند در ك حضور امام رضا(ع) از سوى عبدالعظيم(ع) ناممكن نيست، امّا دليلى بر آن يافت نمى شود.

1.جنة النعيم، ج ۳، ص ۳۹۸ ( چاپ محقق).

صفحه از 177