دفاع از حديث (11) - صفحه 219

در اين مقدمه كوتاه نمى توان بازگو كرد كه پيامبر چه اندازه به ولايت و امامت پس از خويش پرداخته و تا چه پايه اى بدان اهتمام ورزيده است. اگر گفته شود كه اين اهتمام به ولايت در همه زندگى پيامبر، در همه گفتار و رفتار او تجلّى كرده و مى توان آن را ديد، هيچ بعيد نيست؛ آن گونه كه اگر كسى بگويد يكى از محورهاى اساسى قرآن، ولايت و امامت عترت است، مبالغه نكرده است.
با توجه به جايگاه رفيع امامت و ولايت -كه جايگاه تفسير دين و قرآن و پاسدارى از دين و قرآن است بايد هم چنين باشد؛ آرى:
ولم يناد بشي ءٍ كما نودى بالولاية.
بنابراين، جا دارد كه موسّسه عظيم دارالحديث اين گونه به حديث اهتمام ورزد و به تفسير و تبيين حديث، عرضه و نشر حديث و دفاع از آن بپردازد.
در اين رابطه، پرداختن به كارهاى درايتى در حديث بسيار ضرورى است. حفظ احاديث، اين ميراث بزرگ عترت، نشر و عرضه آن و دفاع از تك تك اين ميراث بزرگ در سايه تفسير و تبيين حديث، مهم ترين تلاش اين مؤسسه است كه نيازمند اجراى طرحهاى فراوانى است.
دفاع از تك تك اين ميراث بزرگ عترت -كه ارزشمندترين ميراث امامان(ع) است وظيفه اين نهاد حديثى است. بر اين پايه، در مجلّه ارزشمند علوم حديث با عنوان «دفاع از حديث» سلسله مقالاتى منتشر شد كه تاكنون ده مقاله، در 27 شماره اى كه از اين مجله انتشار يافته آمده است.
ما در اين مقالات بر اين باوريم كه نبايد به بهانه پاكسازى حديث و پالايش آن، از اين ميراث بزرگ بى جهت كاست؛ بلكه بايد با چنگ و دندان تلاش كرد تا اين ميراث بزرگ را فهميد و به كارهاى درايتى براى فهم بيشتر احاديث بها داد.
روش عالمان و فقيهان بزرگ شيعه همين بوده است؛ تلاش براى فهم احاديث و در موارد دشوار، ردّ علم حديث به امامان(ع) و در موارد تعارض و مانند آن،

صفحه از 244