دفاع از حديث (11) - صفحه 221

حضرت آيةاللّه خويى -قدس سره مدعى وهن مفاد محتوايى اين حديث شريف است.
4. رواياتى كه در تفسير آيه «وانحر»، از سوره كوثر رسيده و آن را تنها به بالا بردن دستها به هنگام نماز و مانند آن معنا كرده و از معناى نحر ابل آن را دور داشته است؛
5 . روايات نقصان عقل زنان؛
6 . حديث تفسيرى در تفسير آيه «وإنّه لذكرك و لقومك و سوف تسئلون» آمده است: «فرسول اللّه الذكر و أهل بيته المسئولون، و هم أهل الذكر»؛
حضرت آيةاللّه خويى -قدس سره در اين حديث در ابتداى معجم رجال الحديث مناقشه كرده است. ايشان ادعاى اطمينان به عدم صدور آن از معصوم(ع) دارد.
7. حديث «قال رسول اللّه(ص) لإمرأة سألته: أنّ لى زوجاً و به غلظة و انّى صنعت شيئاً لأعطفه علىّ، فقال لها رسول اللّه(ص): اُفٍّ لك! كدّرت البحار و كدّرت...»؛
اين حديث در كتاب هداية الطالب از سوى حضرت آيةاللّه حاج ميرزا جواد تبريزى مورد نقد واقع شده است.
8 . احاديثى كه خواندن سوره يوسف را براى زنان، بويژه دختران جوان مكروه مى داند؛
اين روايات در تفسير نمونه مورد خدشه سندى و دلالتى قرار گرفته است.
9 . حديث حسن التبعّل؛
اين حديث از سوى خانم منيره گرجى به نقد كشيده شده است.
10. حديث «إذا وجدت الإمام ساجداً، فاثبت مكانك حتّى يرفع رأسه، و إن كان قاعداً قعدت، و إن كان قائماً قمت»؛
اين حديث در الأخبار الدخيلة تحريف شده دانسته شده است.
11 . صحيفه طولانى حماد بن عيسى درباره نماز؛
اين حديث از سوى آقاى محمدباقر بهبودى به عنوان گل سرسبد روايات جعلى در مقدمه كتابشان آمده است.
12 . احاديث من بلغ؛
اين احاديث از سوى سيّد هاشم معروف الحسنى در كتاب الموضوعات في ال آثار و الأخبار؛ چه از نظر سندى و چه از نظر دلالتى مورد خدشه واقع شده، و جعلى شمرده شده است.
13. حديث نبوى «من عظّم صاحب الدنيا و أحبّه طمعاً في دنيا سخط اللّه عليه، و كان في درجته مع قارون في التابوت الأسفل من النار»؛
محتواى اين حديث از سوى حضرت آيةاللّه حاج شيخ جواد تبريزى در كتاب ارشاد الطالب باطل شناخته شده است. ايشان سند اين حديث را نيز تضعيف كرده اند.
14 . حديث «الشوم في ثلاثة»؛
اين حديث در مجله پيام زن از سوى حجةالاسلام والمسلمين مهدى مهريزى برخلاف اصول قرآنى و از جمله احاديث جعلى شناخته شده است.

صفحه از 244