كتابهاي حديثي منتشر شده از زيديه(2) - صفحه 145

اين كتاب براى اولين بار در سال 1423 ق/2002 م، به كوشش عبدالسلام عباس وجيه به وسيله مؤسسه فرهنگى امام زيد بن على(ع) در 102 صفحه در قطع كوچك منتشر شده است.

23. محاسن الأزهار (فى مناقب إمام الأبرار ووالد الأئمة الأطهار)

مؤلف اين اثر، حسام الدين ابوعبدالله حميد بن احمد بن محمد محلّى از بزرگان علماى زيديه است كه در سال 582 ق، ديده به جهان گشود. وى در دوران سخت امامت امام عبدالله بن حمزه به دفاع از مبانى و عقايد زيديه همت گماشت و در زمان امامت امام مهدى احمد بن حسين معروف به ابوالطير (612 - 656ق) و در سال 652 ق، در جنگ به شهادت رسيد. ۱
از حميد بن محلى آثارى چند به يادگار مانده كه مهم ترين آنها كتاب ارزشمند و مهم الحدائق الوردية فى مناقب أئمة الزيدية است كه در آن به شرح حال و تاريخ تفصيلى امامان زيديه از امام على(ع) تا امام عبدالله بن حمزه پرداخته است. اين كتاب پس از آن كه قبلا يك بار بدون تحقيق در دمشق منتشر شده بود، اخيراً به كوشش مرتضى بن زيد محطورى تجديد چاپ شده است.
محاسن الأزهار ديگر كتاب منتشر شده از اين شخصيت است كه در آن به شرح قصيده اى از امام عبدالله بن حمزه در موضوع فضايل اهل بيت پيامبر(ع) و به صورت خاص امام على بن ابى طالب(ع) پرداخته و با نام محاسن الأزهار فى منافب إمام الأبرار و والد الأئمة الأطهار الامام أميرالمؤمنين على بن أبى طالب(ع) براى اولين بار در سال 1422 ق، در 813 صفحه، به كوشش شيخ محمدباقر محمودى و به وسيله مجمع احياء الثقافة الاسلامية در قم منتشر شده است. در اين كتاب -كه به تصريح محقق محترم، اثرى منحصر به فرد در موضوع خود است - مؤلف نزديك به پانصد روايت را به صورت مسند نقل كرده است.

1.أعلام المؤلفين الزيدية، ص ۴۰۷؛ م آثر الابرار، ج ۲، ص ۸۷۵؛ مقدمه الحدائق الوردية؛ مقدمه محاسن الأزهار، ص ۲۶.

صفحه از 155