مسندهای نوشته شده برای عبدالعظيم حسنی(ع) - صفحه 187

قابل توجه آنكه احاديث ذكر شده با عنوان نوادر با 43 روايت بيشترين حجم را به خود اختصاص داده است. بسيارى از عناوين جديد نيز در ذيل آنها فقط يك حديث نقل شده است كه به راحتى قابل درج در ذيل ساير عنوانها و يا عنوانهاى عام و بهتر ديگرى است و بى جهت، تكثير عنوان شده است.
ج . بسيارى از احاديث غيرتكرارى به جاى آنكه از منابع حديثى اوليه استخراج و به آنها ارجاع داده شود، از بحارالأنوار و وسائل الشيعة استخراج و فقط به آنها ارجاع داده شده است. براى نمونه مى توان به روايت شماره 10،11، 12 و... در صفحات 86 - 88 (من تفسير الأئمة) و... اشاره نمود.
اين عمل اگرچه ترك اولويت است، اما با لحاظ اين نكته كه اين كتاب در سال گذشته منتشر شده و در سالهاى اخير استفاده عموم از رايانه ممكن و همه كتابهاى حديثى متقدم تحقيق شده و در اختيار عموم است، قابل سرزنش است.
علاوه بر اين، عمل مزبور موجب بروز ايرادهاى فراوانى نيز شده است از جمله آنكه سندهاى رواياتِ برگرفته از بحارالأنوار با تلخيص مجلسى(ره) به كتاب راه يافته است. براى مثال اگر در مصدر اصلى آمده باشد: «عن على بن احمد بن عمران الدقّاق»، مجلسى در بحارالأنوار گفته است: «عن الدقّاق». شايد مؤلف به مقدمه كتاب شريف بحارالأنوار در توضيح تلخيص اَسناد مراجعه نكرده است و يا اين مسئله را كم اهميت دانسته است.
3 . مسند حضرت عبدالعظيم حسنى، عزيزاللّه عُطاردى - على رضا هزار.
اين كتاب همان كتاب اوّل از استاد عطاردى است كه با رفع برخى نقايص و تغييراتى در شكل آن به زودى در شمار آثار كنگره بزرگداشت حضرت عبدالعظيم انتشار مى يابد.

مباحث كتاب

كتاب به زبان فارسى و در برگيرنده يك مقدمه مفصّل و روايات حضرت عبدالعظيم است.

صفحه از 190