مقايسه اجمالي « الموضوعات » ابن جوزي با « اللئالي » سيوطي - صفحه 69

حديث شناسان, تصريح كرده اند كه بدترين نوع از اقسام حديث ضعيف, حديث موضوع است ۱ كه روايت كردنِ آن, براى كسى كه جعلى بودنِ آن را بداند, در هيچ موردى روا نيست, مگر آن كه به وضعى بودنِ آن, تصريح نمايد. ۲ منظور از «هيچ مورد», آن است كه چه در احكام و چه در مواعظ و اخلاقيات و چه در داستان ها و قصص, نقل آنها مجاز نيست. ۳ امّا بر خلاف احاديث موضوع, روايت كردن احاديثِ ضعيفى كه باطناً احتمال صدق آنها وجود دارد, در مقامِ ترغيب و تحذير, جايز است. ۴
در اهمّيت و ضرورت شناختِ احاديث وضعى, همين بس كه برخى بزرگانْ درباره آن گفته اند:
خطرناك ترين چيز براى دين و زيان بخش ترين چيز براى مسلمانان, همين وضع حديث است; همچنين فرقه فرقه شدن مسلمانان و پيدايش گروه ها و نحله هاى مخلتف نيز از آثار وضع حديث در دين است. ۵
از اين رو, شناساندن احاديثِ وضعى به مسلمانان, از با فضيلت ترين و نيكوترين اعمال است و داراى فوايد بسيارى است. ۶ مهم ترين فايده آن, حفظ و صيانت دين و تنوير افكار مردم است ۷ كه با آگاهى يافتن از وضعيت احاديث جعلى, از آنها پرهيز مى نمايند و از اعتقاد پيدا كردن و عمل به آنها خود دارى مى نمايند ۸ و در حقيقت, از انحراف و

1.تلخيص مقباس الهداية, عبداللّه المامقانى, تلخيص: على اكبر غفارى, تهران: نشر صدوق, ۱۳۶۹, چاپ اوّل, ص۷۲.

2.علوم الحديث, ابن الصلاح (ابو عمرو عثمان بن عبدالرحمان شهر زورى), دمشق: دارالفكر, ۱۴۱۸ق/۱۹۹۸م, ص۹۸.

3.قواعد التحديث, محمد جمال الدين القاسمى, بيروت: دارالكتب العلمية, بى تا, ص۱۵۰.

4.علوم الحديث, ص۹۸ـ۹۹.

5.قواعد التحديث, ص۱۵۲; أضواء على السنة المحمّديّة, ص۱۱۹.

6.اللئالى المصنوعة فى الأحاديث الموضوعة, جلال الدين السيوطى, تحقيق: أبو عبدالرحمان صلاح بن محمد بن عويضة, بيروت: دارالكتب العلمية, ۱۴۱۷ق/۱۹۹۶م, چاپ اوّل, ج۱, مقدمه محقّق.

7.منهج النقد فى علوم الحديث, نورالدين عِتر, دمشق: دارالفكر, ۱۴۱۸ق/۱۹۹۷م, ص۳۲۰.

8.اللئالى المصنوعة, ج۱, مقدمه محقّق.

صفحه از 93