17
مجموعه مقالات كنگره حضرت عبدالعظيم حسني(ع) ج4

خيرمقدم آيه اللّه محمدى رى شهرى

بسم اللّه الرحمن الرحيم
الحمد للّه الذي هدانا لهذا و ما كنا لنهتدى لو لا أن هدينا اللّه، و الصلاة والسلام على سيّدنا محمّد و آله الطيبين الطاهرين سيّما بقيّة اللّه في العالمين روحي له الفداه.
خوش آمد عرض مى كنم به همه سروران عزيز و بزرگوار، آيات عظام، فضلا، محققين، انديشمندان، و همه عزيزان و برادران و خواهرانى كه براى تجليل از شخصيت فقيه و محدّث عظيم حضرت عبدالعظيم حسنى عليه السلام به اين نقطه نورانى تشريف فرما شدند. اميدوارم كه همگى مشمول عنايات ويژه اين بزرگوار باشيد و باشيم.
اين نخستين يادواره علمى است كه در طول تاريخ رى براى بزرگداشت اين شخصيت عظيم در كنار مرقد منور آن بزرگوار برگزار مى شود.
حدود سال 250 هجرى بود كه حضرت عبدالعظيم عليه السلام به رى تشريف آوردند، و پس از آن اين منطقه به تدريج به يكى از مهمترين پايگاه هاى علمى و فرهنگى و مهد تشيع تبديل شد. آنچه در گزارشات تاريخى آمده اين است كه روزى در اين


مجموعه مقالات كنگره حضرت عبدالعظيم حسني(ع) ج4
16

ايشان هم امام زاده عالى مقام است و هم محدث و راوى است، ايشان با چهار واسطه به امام حسن مجتبى عليه السلام مى رسند و نسبشان هم نسب خوبى است.
يكى از كتاب هايى كه فرستاديد و توجه كردم ديدم درباره جدّ سوم ايشان كه حسن بن زيد بن حسن باشد شرحى ذكر كرده ـ و البته فرصت نكردم نگاه كنم ـ معلوم مى شود اجداد ايشان هم عبداللّه بن على بن حسن بن زيد بن حسن مجتبى كاملاً شناخته شده و شخصيت هاى بزرگ و برجسته اى بودند.
اميدوارم انشاءاللّه خداوند به شما توفيق دهد تا اين كنگره را خوب برگزار كنيد و چهره اين بزرگوار را خوب معرفى كنيد. و انشاءاللّه شخصيّت هاى بعدى كه نوبتشان رسيد شيخ كلينى، شيخ صدوق، على بن بابويه، و ديگر بزرگان رى كه انصافاً شخصيت هاى برجسته اى از اين سرزمين برخاسته اند معرفى كنيد و كمكى بشود به معرفت و اطلاعات ما از اين بزرگوار.

  • نام منبع :
    مجموعه مقالات كنگره حضرت عبدالعظيم حسني(ع) ج4
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 126629
صفحه از 496
پرینت  ارسال به