19
مجموعه مقالات كنگره حضرت عبدالعظيم حسني(ع) ج4

دوره كارشناسى آن به پايان مى رسد، و دانشجويان دوره اول فارغ التحصيل خواهند شد. خداوند متعال عنايت كرد و نفر اوّل در امتحانات و آزمون سراسرى در رشته قرآن و حديث از اين دانشكده بود، با اينكه اين دانشكده اختصاص به علم حديث دارد، در المپياد هم نفر اوّل در رشته معارف اسلامى از دانشكده علوم حديث بود. بى ترديد اين لطف الهى موجب ارتقاء جايگاه علوم حديث در جامعه ما خواهد شد.
يكى ديگر از بركات فرهنگى طرح توسعه برنامه ريزى جهت معرفى شخصيت هايى است كه از رى برخاسته اند و يا در رى مدفون شده اند؛ سلسله همايشهايى كه اين همايش نخستين برنامه آن است كه چهار شخصيت عظيم در دستور كار قرار گرفت و انشاءالله ظرف سالهاى آتى كنگره هاى ديگرى خواهيم داشت. پس از يادواره حضرت عبدالعظيم حسنى عليه السلام كنگره ثقه الاسلام كلينى، شيخ صدوق، ابوالفتوح رازى است كه انشاءاللّه دبير علمى كنگره توضيح خواهند داد.
بيش از اين مصدّع نمى شوم مجدّداً از همه عزيزان بزرگوار به ويژه حضرت آيه اللّه هاشمى رفسنجانى كه در طرح توسعه سهيم هستند، چون در زمان رياست جمهورى شان اين طرح آغاز شد و ايشان با آستان مقدس مساعدتهاى فراوانى داشتند، به ويژه كمكهاى غير مستقيمى كه در زمان دولت ايشان شد، كارساز بود كه به فضل خدا كار به اينجا رسيد. و همچنين از رياست محترم دفتر مقام معظم رهبرى كه لطف كردند و امروز در خدمتشان هستيم و پيام مقام معظم رهبرى را قرائت خواهند كرد، تشكر مى كنم.
اميدوارم به فضل خدا اين همايش و همايش هايى كه در اين راستا برگزار مى شود زمينه اى باشد براى پيشرفت فرهنگ و علم نه تنها در رى بلكه در ايران و جهان. والسلام عليكم ورحمه اللّه و بركاته.


مجموعه مقالات كنگره حضرت عبدالعظيم حسني(ع) ج4
18

منطقه بيش از 30 هزار مسجد و 2750 مناره وجود داشته ـ به نظر مى رسد كه اين گزارش قدرى مبالغه آميز است ـ . ولى گزارشاتى كه در احوالات مشاهير و بزرگان رى به ما رسيده، و به مناسبت همين كنگره نوشتارى تحت عنوان بزرگان رى و مشاهير رى طبع شده، نشان مى دهد كه به بركت اين عالم جليل القدر منطقه رى پايگاه علمى و فرهنگى بزرگى بوده است و شمارى از اصحاب ائمّه عليهم السلام از امام باقر عليه السلام تا امام عسكرى عليه السلام اهل رى بوده اند.
طرح توسعه آستان مقدس حضرت عبدالعظيم عليه السلام ـ كه از حدود ده سال قبل آغاز شد ـ در واقع براى تجديد حيات علمى و فرهنگى اين نقطه و مقدمه اى ـ انشاءاللّه ـ نه تنها بازگشت به آن عصر، بلكه سبقت گرفتن از پيشرفتهاى آن تاريخ است.
از آن موقعى كه ما اين كار (طرح توسعه) ـ را شروع كرديم كه اگر فرصت شود، برادران و خواهرانى كه از طرح توسعه بازديد نكرده اند، بخشهاى مختلف اين طرح را ملاحظه كنند ـ كاملاً برايم محسوس است كه عنايات اين بزرگوار و كرامت اين شخصيت عظيم در هر مرحله اى ما را يارى كرده است. موقعى كه مقام معظم رهبرى (اواخر سال 69) مسئوليت اين آستان مقدس را به عهده اين جانب گذاشتند، درآمد كل اين آستانه ظاهرا ـ در سال پيش از آن حدود شصت ميليون تومان بود كه هزينه خدام و آب و برق مى شد، اما در طول اين مدت ميلياردها تومان به فضل خدا در اين جا هزينه شد ـ اما نه اينكه خيلى راحت به دست آمده ـ ولى اين را مى توانم از كرامات اين بزرگوار بدانم كه هر وقت گرفتار شديم و خدمت حضرت عرض كردم يك هفته طول نكشيده كه مشكل از راهى حل شده.
از بركات بزرگ طرح توسعه يكى تأسيس مركز تحقيقات دارالحديث است كه در سال 1374 با پيام مقام معظم رهبرى رسما افتتاح شد و بحمداللّه تاكنون بركات فراوانى داشته ـ و ديگرى دانشكده علوم حديث است كه در سال جارى نخستين

  • نام منبع :
    مجموعه مقالات كنگره حضرت عبدالعظيم حسني(ع) ج4
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 127278
صفحه از 496
پرینت  ارسال به