27
مجموعه مقالات كنگره حضرت عبدالعظيم حسني(ع) ج4

سخنرانى آيه اللّه هاشمى رفسنجانى

(افتتاحيه كنگره)

بسم اللّه الرحمن الرحيم
الحمدللّه والسلام على رسول اللّه و آله، توفيق ارزشمندى است براى بنده كه در اين اجلاس باشكوه كه آيات و علماى بزرگوارى حضور دارند و موضوعش هم يكى از موضوعات بسيار مهم اسلامى، تاريخى و سياسى زمان ماست.
بايد قدردانى بكنيم [از همه شركت كنندگان] و نيز از آيه اللّه رى شهرى و همكارانش كه اين جايگاه را دارند به تدريج به موقعيت شايسته خودش نزديك مى كنند.
بنده بحثى كه مى كنم تا حدودى تاريخى، سياسى و انقلابى است بر محور جايگاه حضرت عبدالعظيم و شهر رى، و طبعاً وارد بحثهاى تخصصى كه در مقالات فراوانى چاپ شده يا چاپ مى شود نخواهم شد، اما اين محور را با يك مرور تاريخى انجام مى دهم فكر مى كنم به اين محور بايد توجه ويژه اى بشود در آينده، ابهاماتى هم درباره تاريخ حضرت براى خودم هست كه در مطالعات شخصى ام حل نشده، تناسبى پيش آمد عرض مى كنم كه اگر در مقالات اين دوره حل نشده باشد حل بشود، البته مرورى كه بر مقالات كردم ديدم كه به بعضى از نكات مهمى كه تاكنون كمتر مورد بحث بود پرداخته شده: بخشى درباره خود حضرت عبدالعظيم، بخشى درباره رى و بخش سوم انقلاب اسلامى ايران و آنچه


مجموعه مقالات كنگره حضرت عبدالعظيم حسني(ع) ج4
26

ماست و خطا هم انسان غير معصوم را فرا مى گيرد، لذا خطاها و لغزشهايى در بخش هاى مختلف ممكن است به چشم بخورد كه ناقدان ناصح ما را از نظراتشان بهره مند مى كنند.
و در پايان اعتذار از مقالات خوبى كه فرصت ارائه اش در امروز دست نمى دهد به خاطر ضيق وقت، و نيز از خطاهايى كه ممكن است در چاپ و نشر مقالات احياناً صورت گرفته باشد، و نيز ممكن است براى برخى از محققان و شخصيت ها دعوتنامه ارسال نشده باشد يا دعوتنامه ارسال شده و پى گيرى براى گرفتن مقاله نشده، اينها چيزهايى است كه در اين اوضاع شلوغ ممكن است اتفاق بيفتد. و ما از همه آنها عذرخواهى مى كنيم و السلام عليكم و رحمة اللّه و بركاته.

  • نام منبع :
    مجموعه مقالات كنگره حضرت عبدالعظيم حسني(ع) ج4
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 126441
صفحه از 496
پرینت  ارسال به