شرح حديث «من عرف نفسه فقد عرف ربّه»
سيدمحمدمهدى تنكابنى
تحقيق: مهدى مهريزى
درآمد
«معرفت نفس» كليد تمامى معارف الهى است.كسى كه در پى سير و سلوك معنوى است، مى بايست از شناخت خويشتن آغاز كند تا به ديگر معارف دست يابد. از اين رو در مصادر حديثى و روايى روايت هاى بسيار در ترغيب به معرفت نفس و اينكه خويشتن شناسى، كليد خدا شناسى است، به چشم مى خورد. ۱ از همين روست كه تعبير بلند «من عرف نفسه فقد عرف ربّه» از پيامبر(ص) و امير مؤمنان(ع) در حدّ شهرت نقل شده است. ۲
1.رجوع شود به: ميزان الحكمة، ج۳، ص۱۸۷۶ـ۱۸۷۷؛ الحياة، ج۱، ص۱۱۴ـ۱۱۶
2.برخى از مصادر اين حديث عبارت است از:
عوالي اللّئالي، ج۱، ص۵۴ و ۱۰۲؛ تفسير نور الثقلين، ج۱، ص۸۵؛ المناقب، ص۳۷۵؛ بحارالأنوار، ج۲، ص۳۱ و ج۶، ص۲۵۱ و ج۵۴، ص۹۹ و ج۶۲، ص۲۹۳ و ج۸۸، ص۴۵۶؛ الجواهر السنية، ص۱۱۶؛ عوالم العلوم، ج۲، ص۳۲۵؛غررالحكم،ص۵۸۸، ح ۳۰۱؛ شرح غررالحكم، ج۵، ص۱۹۴، ح۷۹۴۶؛ مصباح الشريعة، ص۱۳؛ موسوعة اطراف الحديث النبوى الشريف، ج۸، ص۳۵۹