نسخه اي كهن از نهج البلاغه - صفحه 433

نهج البلاغه هستند. نام برخى از شارحان ديرينه را محقق نستوه محمد تقى دانش پژوه در ديباچه فرمان مالك اشتر آورده است.
شيخ آقا بزرگ در« الذريعه» (جلد14، ص111 ـ 161) در عنوان«شرح»، شروح متعددى از نهج البلاغه را معرفى كرده و علاوه بر آن شروحى را كه عنوان مستقلى داشته در ذيل عنوان خاص خود ذكر كرده است. ۱ سيد عبد العزيز طباطبائى نيز در مجله تراثنا بعضى از شروح نهج البلاغه و شارحين آن را معرفى نموده است.
برشمردن نام تمامى بزرگان علم و ادب و مراكز پژوهشى كه به زبان هاى مختلف نهج البلاغه را ترجمه و شرح كرده و يا پيرامون نهج البلاغه سخن گفته اند، از قدرت ما خارج است.
افزون بر شروح و ترجمه كامل نهج البلاغه، برخى از دانشمندان به شرح برخى خطب و نامه ها اكتفا نموده اند؛ براى نمونه عهدنامه مالك اشتر (همان فرمانى كه امام ـ عليه السلام ـ هنگام فرمانروائى مصر بدو سپرد و از برجسته ترين اسناد شيعى است كه در آن از سياست و كشوردارى سخن رفته است) بارها ترجمه شده است. بعضى از دانشمندان نيز آن را براى سلاطين و ملوك ترجمه نموده اند؛ مانند: تحفه سليمانيه از سيد ماجد بن محمد بحرانى (متوفى 1097 كه آن را به نام شاه سليمان صفوى نوشت). و نيز ابوالحسن شريف عاملى اصفهانى (متوفى 1138) نصايح الملوك و آداب السلوك را ساخته است. مرحوم دانش پژوه 31 ترجمه و شرح از اين عهدنامه را كه بيشتر آنها براى فرمانروايان صفويه و قاجاريه به نگارش درآمده است، در ديباچه كتاب فرمان مالك اشتر برشمرده است. ۲ چه نيكو گفته است شاعر:
كلام على كلام على -وماقاله المرتضى مرتضى
در اينجا به معرفى نسخه اى نفيس از نهج البلاغه كه در قرن ششم تحرير شده مى پردازيم.
نسخه مورد بحث به شماره 65 / 35، در اواخر قرن ششم در زمان حيات كمال الدين

1.الذريعه، ج۴، ص۱۴۴ـ۱۴۶؛ ج۶، ص۲۲۸؛ ج۷، ص۱۸۷ـ۱۹۳ و…

2.فرمان مالك اشتر، ص۳۸

صفحه از 436