داوري در باب تعارض آراي نجاشي و دیگر رجال شناسان متقدم شیعه - صفحه 219

غضايرى مقدم داشته است، و در ذيل مسئله اى چنين فرموده است:
... وابراهيم بن عمر و هو ثقه على الاظهر و تضعيف ابن الغضائرى له ضعيف معارض بتوثيق النجاشى له المقدم عليه عند التعارض. ۱

ج . سليمان بن داوود مِنْقَرى

نجاشى، وى را توثيق كرده، ولى توثيق او با تضعيف صريح ابن غضايرى معارض است. ۲ در رجال ابن غضايرى آمده است:
«ضعيف جدّا، لا يلتفت اليه، يوضع [يضع] كثيرا على المهمّات». ۳
آقاى خويى رحمه الله در ذيل حديث مكاتبه عبداللّه بن وضاح ۴ فرموده است:
«چه بسا گفته شود اين روايت به حسب سند ضعيف است؛ زيرا در سند آن، سليمان بن داوود منقرى وجود دارد، كسى كه نجاشى او را توثيق كرده، ولى توثيق او با تضعيف ابن غضايرى معارض است؛ پس دليلى بر وثاقت او وجود ندارد؛ اما صحيح، موثقه بودن روايت است و توثيق نجاشى با چيزى معارض نيست؛ زيرا گرچه تضعيفات ابن غضايرى مثل توثيقات او معتبر است؛ و توثيقات او كمتر از توثيقات نجاشى و شيخ و امثال آنان نيست، ولى چون معلوم نيست كتابى كه الان در دسترس ماست و تضعيفاتِ در آن، منتسب به ابن غضايرى است، از آنِ وى باشد، در نتيجه توثيقات نجاشى بلامعارض است». ۵

د . يحيى بن محمّد بن عُلَيْم الحَلَبىّ

نجاشى، او را توثيق نموده و در زمره اصحاب امام صادق عليه السلام شمرده، درباره وى مى گويد: «انّه ثقة عين». ۶ ابن غضايرى او را تضعيف كرده است. ۷ علاّمه حلى رحمه اللهپس از بيان تضعيف و توثيق ابن غضايرى و نجاشى، قايل به توقف شده، مى گويد: «و عندى فى قبول روايته توقف و ان كان الارجح القبول» ۸ ابن داوود نيز پس از نقل تضعيف ابن غضايرى، وثاقت او را ترجيح مى دهد. ۹ آقاى خويى با توجه به اينكه نسبت كتاب [الضعفاء] را به ابن غضايرى، درست نمى داند، توثيق نجاشى را بدون معارض دانسته است. ۱۰

1.رياض المسائل ، ج ۲، ص ۱۰۱؛ و نيز ر.ك: معجم رجال الحديث ، ج ۱، ص ۲۶۴.

2.رجال النجاشى، ص ۱۸۴، ش ۴۸۸.

3.الرجال لابن الغضائرى، ص ۶۵، ش ۵۸.

4.ر.ك: وسائل الشيعة ، ج ۳، ص ۱۲۹.

5.التنقيح، ج ۱، ص ۲۵۵.

6.رجال النجاشى، ص ۴۴۱، ش ۱۱۸.

7.الرجال لابن الغضائرى، ص ۱۰۲، ش ۱۵۵.

8.خلاصة الأقوال في معرفة الرجال ، ص ۲۹۳، ش ۱۰۸۴.

9.رجال ابن داوود ، ش ۱۷۱۲.

10.معجم رجال الحديث ، ج ۲۰، ص ۶۸، ش ۱۳۵۵۷.

صفحه از 235