115
شعله هاي سرد (بررسی حسادت در قرآن و حدیث)

و مشكلات روانى ديگرى را به دنبال مى آورند .

14. خواندن آثار يأس آلود

كتاب ، خوب باشد يا بد ، مثل همنشين است. وقتى كتابى را مى خوانيم ، در واقع ، با نويسنده به صحبت مى نشينيم و به سخنانش دل مى سپاريم . اگر سخنان او يأس آلود باشد ، بى گمان ، اين نااميدى را به ما منتقل مى نمايد . لذا انتخاب كتاب براى مطالعه مخصوصا براى افرادى كه متخصص در رشته اى نيستند ، خيلى مهم است ؛ چرا كه اگر چه كتاب و كتاب خوانى مهم است ، امّا مهم تر از آن ، نوع كتاب و محتواى آن است . كتاب هاى يأس آلود ، موجب انتقال نااميدى مى شوند و فرد را زمين گير مى سازند و بدين سان ، ميزان عزّتمندى وى را كاهش مى دهند .

ايجاد و تقويت عزّت نفس

عزّت نفْس، از بزرگ ترين موهبت هاى الهى است كه آفريدگار در نهاد انسان به وديعت نهاده و آيه : «وَ لَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِى ءَادَمَ ؛۱به يقين ، فرزندان آدم را كرامت بخشيديم» را در شأن او نازل فرموده است. اگر اين گوهر بى بديل ، به هر دليلى از كف آدمى ربوده شود ، هر كوششى براى بازگرداندن آن، روا، بلكه واجب است .
در اين بخش، برخى از راه هاى ايجاد و تقويت عزّت نفْس ، به اختصار بررسى مى شوند :

1. ريشه يابى عميق

اكنون با در دست داشتن فهرستى از علايم و عوامل عزّت نفس، نوبت آن است كه به كاوش در زواياى روان خود بپردازيم و با مطالعه در كتاب نفْس خويش، ضعف ها و نقاط آسيب پذير روان خود را دريابيم و به ترميم و اصلاح آن بپردازيم؛ چرا كه خودشناسى، مقدّم بر خودسازى است. آوردن نقطه ضعف ها بر صفحه كاغذ و

1.رجال النجاشي ، ص ۴۳۹ ، الرقم ۱۱۸۴ .


شعله هاي سرد (بررسی حسادت در قرآن و حدیث)
114

زيبايى ظاهرى ندارند .

11. همنشينى با فرومايگان

روان شناسان اجتماعى ، تأكيد دارند كه انسان ها ، در زندگى روزمرّه ، وقتى با هم تعامل دارند ، بر رفتارهاى يكديگر نيز تأثير مى گذارند . اگر اين ارتباط به سطح مراوده و هم نشينى برسد ، اثرپذيرى و الگوگيرى آن ، شدّت بيشترى به خود مى گيرد ؛ اما مهم ، اين است كه فرآيند اين تأثيرپذيرى بسيار كند است و لااقل براى فردى كه در اين حوزه قرار دارد ، بسيار نامحسوس است .
لذا فرد فرومايه به آرامى نوع نگرش ، و احساسات و عواطف خود را به فرد مقابل انتقال مى دهد و همين ، سبب مى شود كه فرومايگى نيز منتقل شود و فرد ، آرام آرام ، عزّت نفس خود را از دست بدهد .

12. تلقين منفى به خود

انسان ، يك موجود زنده و پيوسته در حال فعاليت است و انسان ها دائما در حال فكر كردن و سخن گفتن با خود و يا ديگران هستند . سخن گفتن با خود دقيقا متأثّر از نوع شناخت هايى است كه ما در ذهن داريم و لذا اين صحبت ها در بيشتر مواقع ، حالت تلقين به خود مى گيرند و دائم ، انديشه اى را القا مى كند. اگر اين انديشه منفى باشد ، باعث تأثيرات منفى مى شود و در بسيارى موارد ، بسته به نوع تلقينى كه وجود دارد ، بر ميزان عزّت نفس ، اثر مى گذارد و آن را تضعيف مى كند .

13. محروميت هاى شديد (مالى و اجتماعى)

گاهى محروميت هاى مالى در يك دوره از زندگى ـ مخصوصا اگر شديد باشد ـ باعث تنيدگى مستمر در سر تا سر زندگى مى شود و گاهى نقشِ پذيرفته شده در يك دوره زندگى (مخصوصا دوران نخست زندگى) ، تا سال ها بعد ، باقى مى ماند و حتى موقعى كه فرد كاملاً از آن شرائط خارج شده و داراى مكانت و مُكنت خوبى است ، باز هم از حيث شخصيتى احساس كهترى ناشى از آن دوران سخت را به همراه خود دارد . محروميت هاى مالى و اجتماعى ، اگر كنترل نشوند ، احساس خوارى را دامن مى زنند

  • نام منبع :
    شعله هاي سرد (بررسی حسادت در قرآن و حدیث)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 47351
صفحه از 168
پرینت  ارسال به