119
شعله هاي سرد (بررسی حسادت در قرآن و حدیث)

فصل پنجم : روش شناسى درمان حسادت

قبل از بيان روش هاى حلّ مشكل حسادت، به ذكر چند نكته مى پردازيم:
يك. اوّلين گام در اين رابطه، گرفتن تصميم و داشتن اراده قاطع براى مبارزه با اين صفت منفى است. اين كار، موفّقيت در درمان حسادت را تضمين مى كند.
دو. براى بيرون راندن صفت رذيله اى همچون حسادت ـ بخصوص وقتى كه در وجود فرد، ريشه دوانده است ـ علاوه بر شناخت و اراده جدّى، صبر و مقاومت در برابر مشكلات و سختى هاى درمان نيز ضرورت دارد. انتظار نداشته باشيد يك شبه به موفّقيت نايل آييد. پيروزى، نيازمند گذر زمان است و به تدريج به دست مى آيد و به عبارت ديگر، نبايد در راه مبارزه با اين صفت، به سستى و خستگى و نااميدى دچار شد.
سه. براى درمان حسادت، روش هاى متعدّدى وجود دارد. ما در اين فصل به حول و قوه الهى به برخى از آنها اشاره مى كنيم.

روش هاى شناختى

روش هاى شناختى به حسود كمك مى كنند تا خود را از شرّ افكار، باورها و تصوّراتى كه باعث برانگيخته شدن حسادت در وى مى شوند، رها سازد و توجيهى عقلانى


شعله هاي سرد (بررسی حسادت در قرآن و حدیث)
118

9. پذيرش مسئوليت هاى بزرگ

بسيارى از ضعف هاى اخلاقى و روانى را بايد با عمل بر ضدّ آنها برطرف و جبران كرد. همان گونه كه براى آموختن شنا بايد تن به آب زد، براى زدودن ضعف هاى روانى نيز مى بايد « تهوّر عاقلانه » به خرج داد. خطر كردن (ريسك) در بعضى از موارد، لازمه موفّقيت است و احتياط هاى افراطى، مانع رسيدن به پيروزى اند. امير مؤمنان امام على عليه السلام در اين باره مى فرمايد:
إِذا هِبْتَ أَمْراً ، فَقَعْ فيهِ ؛ فَإِنَّ شِدَّةَ تَوَقّيهِ أَعْظَمُ مِمّا تَخافُ مِنْهُ .۱هنگامى كه از چيزى ترسيدى، خود را در آن بيفكن؛ زيرا گاهى ترس [تو] از چيزى ، بزرگ تر (سخت تر) از خودِ آن چيز است.

10. مراجعه به روان شناس و روان پزشك

بعضى از گره هاى كور روحى و بيمارى هاى مزمن روانى، نياز به سرپنجه با تدبيرِ روان شناسى ماهر و متعهّد و يا روان پزشكى كارآزموده و متديّن دارد. با مشورت با آگاهان، مى توان اين گونه روان شناسان و روان پزشكان را شناخت و برگزيد.

1.نهج البلاغة ، حكمت ۱۷۵ .

  • نام منبع :
    شعله هاي سرد (بررسی حسادت در قرآن و حدیث)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 47869
صفحه از 168
پرینت  ارسال به