131
شعله هاي سرد (بررسی حسادت در قرآن و حدیث)

بدون ابزار معنوى كه يكى از آنها پناه بردن به خداوند است، بر حسد خود غلبه كند و از آن خلاصى يابد؟!
به اين ترتيب، پناهندگى يعنى : درك ضعف و جستجو نمودن از قدرت و پناهگاه. امام سجّاد عليه السلام اين پناهگاه را معرّفى مى كند: اللّه عز و جل! وقتى از صميم دل اين دعا را خواندى، خداوند نيز استجابت مى كند و به تو مى گويد: « قُلْ أَعوذُ » كه اين، اذن دخول به پناهگاه خداوند است.
در دعايى ديگر، امام سجّاد عليه السلام عرضه مى دارد:
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ ارْزُقْنى سَلامَةَ الصَّدْرِ مِنَ الْحَسَدِ حَتّى لا أَحْسُدَ أَحَداً مِنْ خَلْقِكَ عَلى شَىْ ءٍ مِنْ فَضْلِكَ وَ حَتّى لا أَرى نِعْمَةً مِنْ نِعَمِكَ عَلى أَحَدٍ مِنْ خَلْقِكَ فى دينٍ أَوْ دَنْيا أَوْ عافِيَةٍ أَوْ تَقْوىً أَوْ سِعَةٍ أَوْ رَخاءٍ... إِلاّ رَجَوْتُ لِنَفْسى أَفْضَلَ ذِلكَ بِكَ وَ مِنْكَ وَحْدَكَ لا شَريكَ لَكَ.۱بار خدايا! بر محمّد و آل او درود فرست ، و سينه ام را از حسد ، تهى گردان تا به هيچ يك از آفريدگانت بر چيزى از احسانت رشك نبرم ، و تا آن كه نعمتى از نعمت هايت را در دين يا دنيا يا تن درستى يا پرهيزگارى يا گشايش يا آسايش بر هيچ يك از خَلق تو نبينم ، جز آن كه بهتر از آن را به وسيله تو و از جانب تو ـ كه تنهايى و شريك ندارى ـ براى خود ، آرزو نمايم .
تمام نعمت هاى الهى كه به بندگان داده مى شود، از فضل بيكران الهى است. از اين رو ، ديدن يك نعمت در دست كسى، نبايد احساس حسادت را در انسان برانگيزد؛ چراكه انسان مى تواند به حول و قوه الهى و با استعانت از او به وسيله كار كردن و كوشش، از او نعمتى كامل تر و بهتر از آنچه در نزد مردم است، طلب كند و اين، همان توحيد است.

1.صحيفه سجّاديه ، دعاى بيست و دوم (دعا به هنگام سختى و رنج) .


شعله هاي سرد (بررسی حسادت در قرآن و حدیث)
130

است، از جمله :
يك . شتاب :
«خُلِقَ الاْءِنسَـنُ مِنْ عَجَلٍ.۱انسان از عجله آفريده شده است» .
دو . جزع:
«إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعًا.۲هنگامى كه بدى به او برسد ، بى تابى مى كند » .
سه . طمع :
«إِنَّ الاْءِنسَـنَ خُلِقَ هَلُوعًا.۳به يقين ، انسان ، حريص [ و كم طاقت ] آفريده شده است» .
چهار . بخل :
«وَ إِذَا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعًا.۴و هنگامى كه خوبى به او برسد ، مانع ديگران مى شود (بخل مى ورزد) » .
اثر ضعف، شتاب است. كسى كه قدرت ندارد، تسلّط ندارد و در نتيجه شتاب مى كند تا جلو بيفتد و مبادا عقب بماند. و همين انسان عجول، در برابر كوچك ترين ضربه ها عقب مى كشد و ناله سر مى دهد و جزع مى نمايد. و همين انسان ، هنگامى كه امكان پيدا كند، به خاطر ترسش از آينده، بيش از حد بر مى دارد و طمع مى كند. همين انسان به جمع آورى مال مى پردازد و به خاطر ترس و ضعفش ذخيره مى كند و بخل مى ورزد.
بنا بر اين، وقتى انسان هنگام غلبه حسد، اين قدر ضعف دارد، چگونه مى تواند

1.انبياء ، آيه ۳۷ .

2.معارج ، آيه ۲۰.

3.معارج، آيه ۱۹.

4.معارج ، آيه ۲۱ .

  • نام منبع :
    شعله هاي سرد (بررسی حسادت در قرآن و حدیث)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 47367
صفحه از 168
پرینت  ارسال به