27
شعله هاي سرد (بررسی حسادت در قرآن و حدیث)

حسود هميشه مريض است ۱ و اين مرض جسمانى او، چون ريشه در حسد او دارد، تا حسدش درمان نشود، شفا نمى يابد. ۲ بنا بر اين، حسادت مثل يك زندانى مى ماند كه روح انسان را در سلول تنگ و تاريك و پر از وحشت خود حبس نموده است ۳ و روح انسان حسود، تا وقتى از اين زندان آزاد نگردد، طعم لذّت و سلامت را نمى چشد ۴ و در صورت حبس ابدى در اين زندان ترسناك، در همان جا خواهد مُرد. ۵

4. زيان رساندن به خود پيش از زيان رساندن به ديگران

يكى از چيزهايى كه مى تواند حسود را به درمان خود تحريض نمايد، توجّه به اين نكته است كه حسد ، پيش از اين كه به شخص مورد حسادت، ضرر و آسيبى برساند، به حسود آسيب مى رساند. امام على عليه السلام مى فرمايد:
للّهِ دَرُّ الْحَسَدِ ما أَعْدَلَهُ! بَدَأَ بِصاحِبِهِ، فَقَتَلَهُ.۶آفرين بر حسد كه چه قدر عادل است: ابتدا به صاحبش مى پردازد و او را مى كشد!

پيامدهاى معنوى

حسادت، از امورى است كه با آموزه هاى هيچ دينى بويژه دين اسلام، تناسب ندارد. برخى از پيامدهاى منفى حسادت از نظر معنوى و دينى ، عبارت اند از :

1.امام على عليه السلام مى فرمايد: « الْحَسُودُ أَبَدَاً عَليلٌ ؛ حسود ، هميشه بيمار است » (غرر الحكم، ح ۷۸۲ و ۱۷۶۴) .

2.امام على عليه السلام مى فرمايد : « الْحَسُودُ لا شِفاءَ لَهُ ؛ براى حسود ، شفايى نيست » (همان ، ح ۱۰۰۵)، « الْحَسُودُ لا يَبْرَءُ ؛ حسود ، بهبود نمى يابد » (همان ، ح ۸۸۴) و « الْحَسَدُ مَرَضٌ لا يُوْسى ؛ حسد ، مرضى است كه بهبود نمى يابد » (همان ، ح ۱۳۷۸) .

3.امام على عليه السلام مى فرمايد: « الْحَسَدُ حَبْسُ الرُّوحِ ؛ حسادت ، زندان روح است » (همان ، ح ۳۷۲).

4.امام على عليه السلام مى فرمايد: « الْحَسُودُ دائِمُ السُّقْمِ وَ إِنْ كانَ صَحيحُ الْجِسْمِ ؛ حسود هميشه بيمار است ، هر چند بدنش سالم باشد » (همانّ ، ح ۱۹۶۳).

5.امام على عليه السلام مى فرمايد: « مَنْ لَمْ يَقْهَرْ حَسَدَهُ كانَ جَسَدُهُ قَبْرَاً لِنَفْسِهِ ؛ كسى كه بر حسدش چيره نگردد ، بدنش محلّ دفنش خواهد شد » (شرح نهج البلاغة ، ج ۲۰، ص ۲۵۸، ح ۲۵) .

6.إرشاد القلوب، ج ۱ ، ص ۱۲۹ ؛ بحار الأنوار ، ج ۷۰ ، ص ۲۴۱ ؛ شرح نهج البلاغة ، ج ۱ ، ص ۳۱۶ .


شعله هاي سرد (بررسی حسادت در قرآن و حدیث)
26

وَ أَشَدُّ مِنْ مَرَضِ الْبَدَنِ، مَرَضُ الْقَلْبِ.۱ بدتر (شديدتر) از بيمارى جسم، بيمارى روح است.
عاشقى پيداست از زارى دل نيستبيمارى چو بيمارى دل .۲
حسد كه يك بيمارى روحى است، مثل خوره جسم و جان انسان حسود را مى خورد و آن را مثل شمع آب مى كند. ۳ در نتيجه بدن فرد حسود ، ضعيف و ناتوان ۴ و مستعدّ هر گونه بيمارى جسمى مى شود ۵ و در نهايت منجر به مرگ وى مى گردد ، چنان كه زنگ زدگى، آهن را ذره ذره پوسيده و نابود مى سازد. ۶
مرگ را بى خبران ، دور ز خود مى دانندچار ديوار حسد در نظر من لَحَد است .۷
امام على عليه السلام مى فرمايد:
اَلْعَجَبُ مِنْ غَفْلَةِ الْحُسّادِ عَنْ سَلامَةِ الأَجْسادِ.۸
عجب است از غفلت حسودان در مورد سلامت جسمانى خود!
نيز در حديثى، سلامت بدن را نشانه اى از كمىِ حسد بر شمرده است. ۹ بنا بر اين،

1.همان جا .

2.ديوان عمّان سامانى ، ص ۱۰۳ .

3.امام على عليه السلام مى فرمايد: « الْحَسَدُ يُذيبُ الْجَسَدَ ؛ حسد ، جسم را ذوب مى كند » (غرر الحكم، ح ۹۸۱).

4.امام على عليه السلام مى فرمايد : «الْحَسَدُ يُضْنى الْجَسَدَ ؛ حسد ، بدن را خسته و فرسوده مى كند» (همان ، ح ۹۴۳) .

5.امام على عليه السلام مى فرمايد: « الْحَسَدُ لايَجْلِبُ إِلاّ مَضَرَّةً وَ غَيْظَاً يُوهِنُ قَلْبَكَ وَ يَمْرِضُ جِسْمَكَ ؛ حسادت جز زيان و خشمى كه موجب سستى قلبت و بيمارى بدنت مى شود ، ثمرى ندارد » (كنز الفوائد، ج ۱، ص ۱۳۷) .

6.امام على عليه السلام مى فرمايد: « كَما أَنَّ الصَّدْأَ تَأْكُلُ الْحَديدَ حَتّى يُفْنيهِ، كَذلكَ الْحَسَدُ يُكْمِدُ الْجَسَدَ حَتّى يُفْنيهِ ؛ همان گونه كه زنگار ، آهن را مى خورد تا آن كه نابود شود ، حسد نيز چنين است ؛ بدن را ناتوان مى سازد تا آن كه نابودش كند » (غرر الحكم، ح ۷۲۱۶).

7.ديوان صائب تبريزى ، ش ۶۴۴ .

8.نهج البلاغة، حكمت ۲۲۵؛ غرر الحكم، ح ۱۸۰۳ .

9.امام على عليه السلام مى فرمايد: « صِحَّةُ الْجَسَدِ مِنْ قِلَّةِ الْحَسَدِ؛ سلامت بدن ، از كمىِ حسد است » (نهج البلاغة، حكمت ۲۵۶).

  • نام منبع :
    شعله هاي سرد (بررسی حسادت در قرآن و حدیث)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 47748
صفحه از 168
پرینت  ارسال به