۱۶۸۱۹.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :لا أقبَلُ شَهادَةَ الفاسِقِ إلاّ على نفسِهِ . ۱
۱۶۸۲۰.عنه عليه السلام :المؤمنُ أصدَقُ على نفسِهِ مِن سَبعينَ مُؤمنا علَيهِ . ۲
(انظر) التوبة : باب 466.
3285
عَدَمُ اعتِبارِ إقرارِ المُضطَرِّ
۱۶۸۲۱.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :مَن أقَرَّ بحَدٍّ على تَخويفٍ أو حَبسٍ أو ضَربٍ لم يَجُزْ ذلكَ علَيهِ و لا يُحَدُّ . ۳
۱۶۸۲۲.عنه عليه السلام :مَن أقَرَّ عندَ تَجريدٍ أو حَبسٍ أو تَخويفٍ أو تَهَدُّدٍ فلا حَدَّ علَيهِ . ۴
۱۶۸۲۳.الإمامُ الباقرُ عليه السلام :إنَّ عليّا عليه السلام كانَ يقولُ : لا قَطعَ عَلى أحَدٍ يُخَوَّفُ مِن ضَربٍ و لا قَيدٍ و لا سِجنٍ و لا تَعنيفٍ ، و إن لم يَعتَرِفْ سَقَطَ عَنهُ لِمَكانِ التَّخويفِ . ۵
۱۶۸۲۴.الإمامُ الصّادقُ عليه السلامـ لَمّا سَألَهُ سُلَيمانُ بنُ خالِدٍ عن رَجُلٍ سَرَقَ سَرِقَةً فكابَرَ عَنها فضُرِبَ ، فجاءَ بها بِعَينِها ، هَل يَجِبُ علَيهِ القَطعُ ؟ ـ: نَعَم ، و لكنْ لوِ اعتَرَفَ و لم يَجِئْ بالسَّرِقَةِ لم تُقطَعْ يَدُهُ ؛ لأنّهُ اعتَرَفَ عَلى العَذابِ . ۶
۱۶۸۱۹.امام صادق عليه السلام :من شهادت فاسق را جز بر ضدّ خودش نمى پذيرم.
۱۶۸۲۰.امام صادق عليه السلام :سخن مؤمن درباره خودش، راست تر از سخن هفتاد مؤمن درباره اوست.
3285
بى اعتبارى اقرار شخص مجبور
۱۶۸۲۱.امام على عليه السلام :هر كه به سبب تهديد يا بازداشت يا شكنجه به گناهى كه حدّ دارد اقرار كند، اقرارش پذيرفته نيست و حدّ بر او جارى نمى شود.
۱۶۸۲۲.امام على عليه السلام :كسى كه بر اثر شكنجه يا زندانى شدن يا ترساندن و يا تهديد اقرار كند، حدّى بر او جارى نمى شود.
۱۶۸۲۳.امام باقر عليه السلام :على عليه السلام مى فرمود: كسى كه به كتك خوردن يا بسته شدنِ در غُل و زنجير يا زندان يا سرزنش و خشونت تهديد شود [و به دزدى اقرار كند] دستش قطع نمى شود و اگر اقرار نكند، به علت تهديد، حدّ از او ساقط مى شود.
۱۶۸۲۴.امام صادق عليه السلامـ در پاسخ به سليمان بن خالد كه به ايشان عرض كرد: مردى دزدى كرده و انكار مى كند، ولى او را مى زنند و او مال مسروقه را مى آورد، آيا بايد دستش را قطع كرد؟ ـفرمود : آرى، اما اگر اقرار به دزدى كند ولى مال مسروقه را نياورد، قطع نمى شود ؛ چون وى به كيفر عليه خود اعتراف كرده است.