جوامع الكلام في دعائم الاسلام بطريق اهل البیت (ع) - صفحه 530

مقدمه بيان مى شود.
مقدمه اول: حجّيت خبر واحد و شرايط لازم براى پذيرش خبر واحد ، از مباحث علم اصول فقه است ۱ و تنوع در تقسيم بندى و صرف نامگذارى صحيح يا غير آن ، موجب حجيّت يا رد يك حديث نيست و هر فقيه ، بنا بر مبناى اصولى و بر اساس استنباط خود ، به آن رأى مى دهد و عمل مى كند . ۲
گرچه اكثر فقها تقسيم بندى چهارگانه را پذيرفته اند ، امّا آن را در حجيّت ، مؤثر ندانسته اند و روش هاى ديگر را اعمال كرده اند ۳ .
مقدمه دوم: از آن جا كه تقسيم بندى جديد ، براساس اوصاف راويان موجود در سند حديثْ صورت گرفته و آراى دانشمندان ، در توثيق يا تضعيف يك راوى ، متفاوت و امرى اجتهادى است ، پس يك حديث ، از حيث صحّت مى تواند مورد اختلاف باشد.
با توجّه به دو مقدمه فوق ، ذكر اين نكته لازم است كه كسى حق ندارد منابع حديث شيعه را به هم زده ، بنا بر رأى خويش ، تعدادى حديث را به عنوان صحيح يا غير آن ، تعيين كند و بخشى از كتاب را با نام «گزيده» ارائه دهد. همچنين شايسته نيست كه ضمن تحقيق و چاپ و نشر يك كتاب حديثى ، برچسب صحيح ، حسن ، ثقه و ضعيف از سوى محقّق و ناشر ، بر احاديث آن كتاب زده شود. امّا آيا از ميان كتاب هاى حديثى ، احاديث را بر مبناى تقسيم بندى چهارگانه انتخاب كردن و آنها را ضمن تأليف جديدى ارائه دادن ، پسنديده است يا نه؟ قضاوت را به عهده خوانندگان محترم مى گذاريم.

1.مخفى نماند كه تدوين كتاب هاى «دراية الحديث» از لابه لاى كتاب هاى اوّليه اصول فقه انجام گرفته است.

2.أصول الحديث و أحكامه في علم الدراية ، ص۶۰ـ۶۱.

3.ر.ك: المنهج الرجالى ، ص۷۵ـ۷۸.

صفحه از 546